Do sukcesu w biznesie zazwyczaj dochodzi się latami. To mnóstwo wyrzeczeń, ciężkiej pracy, zdobywania wiedzy, doświadczeń, w tym również porażek. Potrzeba czasu, aby dojść do określonego celu, a pośpiech bywa złym doradcą.

Wszystko co ma prawdziwą wartość potrzebuje czasu, a zatem też naszej cierpliwości. Dlaczego jest taka ważna w biznesie i jak może nam pomóc?

 

Cierpliwość w biznesie – dlaczego jest ważna?

 

Sukces nie rodzi się sam z siebie. Trzeba przejść określoną drogę. To musi zająć określony czas, w którym spotkamy na swoim szlaku różne wyzwania, przeszkody i ludzi. Musimy zdobyć określone doświadczenie i umiejętności. Tak naprawdę dopiero w trakcie tej drogi okazuje się co jest naszym prawdziwym celem, ile jesteśmy w rzeczywistości warci i co dla nas będzie synonimem sukcesu.

 

W biznesie nie ma cudów, a nawet jeśli jakiś czasem się zdarzy i ktoś osiągnie sukces w krótkim czasie, to nie warto liczyć, że taki uśmiech losu przytrafi się akurat nam. W ogóle nie ma co liczyć na los, bo ten bywa przewrotny. Lepiej starać się wziąć go we własne ręce. Pokazują to przykłady tych, którym się udało. Jeśli chcesz poczytać o ich doświadczeniach, to zajrzyj do wpisu Książki pomocne w biznesie, tam podpowiadam kilka przykładów.

 

Cierpliwość w biznesie jest cechą, której musimy się nauczyć, wypracować w sobie. To też nie stanie się z automatu, od razu. Jedni mogą mieć z tym większy problem, drudzy mniejszy. Kluczowe jest jednak podejście i nastawienie. Mając świadomość, że na sukces w biznesie trzeba poczekać, nie będziemy stresować się pierwszymi niepowodzeniami i porażkami. Wiedząc to, będzie nam łatwiej się zorganizować, znaleźć odpowiednie rozwiązania, które pomogą osiągnąć cel.

 

Tak pomyślałem, że dobrze jest podchodzić do swojej pracy, albo do prowadzenia i rozwijania własnej firmy, jak do maratonu. To nie sprint, tu nie będzie miało znaczenie jak szybko wystartujesz. Tu będzie liczyć się konsekwencja, dostosowanie tempa do okoliczności, strategia długoterminowa, odpowiednie zarządzanie swoimi siłami i cierpliwość. Pośpiech na samym starcie może oznaczać, że w połowie drogi złapiemy zadyszkę i może nam brakować sił, aby w ogóle dobiec do mety. Jeśli jednak cierpliwie, świadomi tego jak długi jest to bieg, będziemy stawiać swoje kroki nie będzie nas deprymował fakt, że inny maratończyk nas wyprzedził. Albo, że jesteśmy już zmęczeni, a przecież zostało nam jeszcze tyle drogi do przebycia…

Można zatem powiedzieć, że cierpliwość w biznesie to nawet coś więcej niż cecha, to strategia. Jak ją zatem wykorzystać w praktyce?

 

Droga do... 20

 

Cierpliwość – jak wykorzystać w biznesie?

 

Trzymając się jeszcze przez chwilę przykładu z maratonem – w dochodzeniu do sukcesu ważne jest stawianie kolejnych kroków, a nie zrobienie jednego wielkiego. To tak nie działa. Można powiedzieć, że cierpliwość jest niezbędna, aby dobiec do mety, a jednocześnie uczymy się jej w trakcie tego biegu. Czy tego chcemy czy nie, jest wpisana na stałe w biznes, niezależnie od drogi jaką obraliśmy.

 

Zebrałem kilka wniosków i przemyśleń jak wykorzystać cierpliwość w biznesie i do czego się przydaje:

 

  • Cierpliwość w biznesie jest nierozerwalnie związana z wytrwałością, konsekwencją, odpowiedzialnością, determinacją. Cechami niezbędnymi przy prowadzeniu każdego biznesu. To jeden z elementów, które tworzą całość i które decydują o naszych działaniach – przeczytaj o tym wpis na moim blogu.
  • Cierpliwość pomaga radzić sobie z przeszkodami i porażkami. Można powiedzieć, że daje nam szansę na porażkę i czas aby wyciągnąć z tego wnioski i doświadczenie. Korzystajmy z tej wolności do popełniania błędów w biznesie!
  • Pozwala planować z wyprzedzeniem i przygotować się do wyzwań w dłużej perspektywie.
  • Dzięki niej łatwiej znaleźć długofalowe rozwiązania, bo mamy świadomość tego, że efekty nie będą widoczne od razu. Dzięki niej dostrzeżemy nowe możliwości dając sobie czas na analizę.
  • Cierpliwość pozwala być bardziej konkurencyjnym
  • Tylko mając cierpliwość możemy się rozwijać.  Z dobrych pomysłów i rozwiązań – tworzyć lepsze. Niby mówi się, że lepsze jest wrogiem dobrego, ale to nie zawsze się sprawdza. Zwłaszcza w biznesie, często pojawia się konieczność zmieniania i udoskonalania naszej strategii i działań.
  • Pomaga, nie myśleć o sobie zbyt krytycznie. Mówię to też z własnej perspektywy – nie raz wydaje mi się, że mój sposób myślenia, czy pomysł  jest nietrafiony, bo nie widzę korzyści w pierwszym etapie. Czasem wystarczy poczekać, aby efekty się pojawiły potrzebny jest czas, to on zweryfikuje nasze podejście.
  • Cierpliwość pomaga w zdobywaniu wiedzy i doświadczenia. W tym przypadku łączy się z pokorą. Niezależnie od tego ile już wiesz, masz jeszcze wiele do zrobienia i do nauczenia się. To proces który się nie kończy i który wymaga naszej cierpliwości.
  • To co ważne, cierpliwość pomaga w kreowaniu wizerunku – dzięki niej możesz poznać swoje mocne i słabe strony, a przede wszystkim reakcje Twoich odbiorców. Dajesz sobie czas na analizę i odpowiedni dobór rozwiązań kształtujących Twój wizerunek. 
  • Cierpliwość pomaga w zdobywaniu klientów. Mało kto lubi namolnych sprzedawców, po sobie wiem, że lepiej sprawdza się inne podejście. Czasem lepiej przedstawić naszą ofertę i po prostu poczekać. Jeśli uda się nam kogoś zainteresować, skontaktuje się z nami. Nie ma konieczności dopytywania się co chwilę.

 

 

W moim ostatnim filmie, o tym samym tytule co dzisiejszy wpis, wspomniałem na przykładzie darmowych konsultacji, jak to może działać w praktyce. Czasem cierpliwość to zrobienie czegoś za darmo z nadzieją, że zainwestowany czas, środki i zaangażowanie wrócą.

Cierpliwość jest jedną z cnót w biznesie. Bez niej trudno będzie osiągnąć sukces zawodowy. Z drugiej strony biznes uczy cierpliwości również w życiu. To obieg zamknięty. Im szybciej zdamy sobie sprawę z jej wagi, tym szybciej zaczniemy biec we właściwym kierunku i we właściwym tempie. Nieprawdaż?

 

Jeśli macie własne przemyślenia w tym temacie, podzielcie się nimi ze mną i ze światem 🙂

A jeśli nie widzieliście jeszcze wspomnianego filmiku, zapraszam: