Kiedy kilka lat temu Facebook wykupił Instagram za ok. miliard dolarów wiele osób nie rozumiało tego posunięcia. Prosty, młody serwis, któremu nie wróżono wielkiego sukcesu, okazał się jednak strzałem w 10. Dziś konkuruje ze swoim starszym bratem i przyciąga coraz więcej użytkowników, w tym również marki.

Jak wykorzystać Instagram w marketingu firmowym? Czy w ogóle jest sens?

 

Instagram w liczbach

 

Obecnie Instagram ma w Polsce około 6 milionów użytkowników. Popularnością wyprzedził Twittera, Pinteresta i nic nie wskazuje na to, aby ten trend miał się odwrócić.

Jak podaje PBI jego popularność rośnie bardzo dynamicznie, zarówno wśród mężczyzn, jak i kobiet. Poniżej dwie tabelki z podlinkowanej strony, na której znajdziecie również szczegółowy raport do pobrania.

 

 

Ogromna ilość użytkowników, prosta, intuicyjna forma, mobilność i cały czas rosnąca popularność serwisu sprawia, że od kilku lat marki i firmy na dobre rozgościły się na Instagramie i skutecznie wykorzystują go w marketingu internetowym. Jeśli jeszcze Cię tam nie ma, to zapewne będziesz. Zwłaszcza jeśli w planie masz rozwijanie własnej marki w social mediach. 

 

 

Instagram w marketingu

 

W dzisiejszym tekście opowiem dlaczego warto wprowadzić własną markę i zaangażować się w marketing na Instagramie. Podpowiem jak to robić, jakie narzędzia mogą Wam pomóc, a w kolejnych wpisach zapewne będę rozwijał ten temat. Można powiedzieć, że sam zaczynam poważniej zaprzyjaźniać się z tym portalem dlatego potraktujcie ten tekst jako zbiór moich obserwacji, wiedzy jaką udało mi się zdobyć i sprawdzić w praktyce.

Jak zdążyłem się już przekonać – Instagram w marketingu to dobre rozwiązanie nie tylko z uwagi na dużą ilość aktywnych użytkowników i wciąż rosnącą popularność. Ale z drugiej strony czy potrzebujecie silniejszych argumentów? Jeśli tak to mam jeszcze kilka.

 

Instagram w marketingu – korzyści:

  • umiejętnie posługując się hasztagami, łatwiej osiągać dobre zasięgi bez dużych nakładów reklamowych
  • przy pomocy botów, można częściowo zautomatyzować niektóre działania
  • szybkie podniesienie widoczności własnej marki
  • dobry sposób na budowanie wizerunku poprzez odpowiedni przekaz i interakcje z użytkownikami
  • duży przekrój użytkowników – młodzi, starsi, marki, firmy – to już nie jest portal tylko dla młodych
  • mobilność, czyli dodatkowe możliwości i wygoda nie tylko dla użytkowników ale i dla Ciebie
  • atrakcyjność – sprowadza się bowiem do działań głównie wizualnych, a jak wiemy użytkownicy mediów społecznościowych lubią dobre grafiki, zdjęcia, obrazy i kreacje wizualne, to przyciąga
  • interakcja z użytkownikiem – czyli nie tylko zdjęcia ale też możliwość dyskusji, komentowania, kreowania przekazu reklamowego i budowanie relacji
  • zauważyłem też, że Instagram jest po prostu pozytywny – ludzie skupiają się na pięknie, dobrych emocjach, jest dużo mniej spamu i hejtu niż na innych serwisach, choćby u starszego brata (FB)
  • Instagram inspiruje – brzmi jak tani slogan reklamowy ale naprawdę coś w tym jest, zarówno w samej treści jak i podejściu innych użytkowników tego portalu

 

Pomysł na firmowy Instagram

 

Jeśli używasz social mediów do budowania marki w sieci (co dziś staje się wręcz koniecznością) to siłą rzeczy musisz korzystać z portali popularnych i być na bieżąco. Dlatego tak ważne jest być świadomym tego, czy Instagram jest Ci naprawdę potrzebny i pasuje do Twojej wizji. To podstawowa kwestia, bo trzeba na to poświęcić trochę czasu, uwagi i pracy. Jedną z ważniejszych spraw jest pomysł. Musisz mieć wizję tego co i jak chcesz robić. Jeśli, masz do tego określony cel, to jest duża szansa, że Twój wysiłek i zaangażowanie się w marketing na Instagramie będzie miało sens. 

Nie sugeruj się natomiast branżą swojej działalności. Jestem zdania, że ciekawie można prowadzić profil nawet warzywniaka, albo biura rachunkowego… Mogłoby się wydawać, że księgowość, podatki to niewdzięczny, nudny temat ale zobaczcie na przykład profil mojego biura M&M Księgi Rachunkowe

Dopiero od niedawna zacząłem świadomie prowadzić profil biura na Instagramie. Na początku, jak większość, nie miałem konkretnej wizji, pomysł pojawił się potem. Gdy wydał mi się ciekawy, rozpocząłem etap sprawdzanie go w praktyce. Ten etap trwa do dziś. Sprawdzam swój pomysł – bo poza samą ideą, ważne jest aby skonfrontować go z rzeczywistością, z odbiorcami. Jak Wam się podoba ten pomysł na połączenie rysunku i humoru? Zależało mi na tym, aby odczarować nieco temat księgowości, która naprawdę nie zawsze jest wdzięcznym tematem…

Póki co mam sporo pozytywnych sygnałów, które dają mi motywację do tego żeby iść tym tropem. Tak samo Tobie polecam najpierw zastanowić się nad sensem prowadzenia firmowego profilu i marketingu na Instagramie, potem dobrze przemyśleć pomysł, a na koniec skonfrontować to z rzeczywistością. Warto też podpytać o refleksje fanów. Dopiero potem pomyśleć o dodatkowej promocji, reklamie i wyjściu do szerszej publiczności.

 

 

Jak budować markę poprzez marketing na Instagramie?

 

Pomysł to nie wszystko, ważna jest strategia, co wcale nie musi oznaczać tygodni analiz i „sztywnego” podejścia. Jak zatem budować markę poprzez marketing na Instagramie?

Nie da się odpowiedzieć jednym zdaniem, nie ma szablonu i przepisu na sukces, jest za to garść podstawowych porad, które mogą Wam pomóc w działaniach, tak i dla mnie są pomocne:

 

  • research, czyli przejrzyjcie profile konkurencji i zobaczcie na jakie pomysły już ktoś wpadł i jak się sprawdzają
  • znajdźcie własny styl i pomysł,
  • opracujcie cele marketingowe i strategię
  • zaplanuj i przygotuj treści jakimi chcesz się dzielić w oparciu o styl, którego będziesz się trzymać
  • bądź aktywny i wchodź w interakcję z innymi użytkownikami
  • opracuj zestaw kluczowych hasztagów, tych popularnych plus kilka własnych unikalnych, dzięki którym będzie można łatwiej „wpaść” na twój content
  • szukaj potencjalnych klientów, śledź najpopularniejsze profile marek, szukaj inspiracji
  • pamiętaj o wyglądzie postów ale i samego profilu, warto dopieścić pomysły i je konsekwentnie rozwijać
  • pamiętaj, że Instagram to nie tylko zdjęcia czy grafiki ale relacje, filmy video i kreatywne treści – wykorzystuj te elementy
  • próbuj, kombinuj, eksperymentuj, baw się tym
  • pamiętaj aby zachować bilans między postami luźnymi i reklamowymi, bardziej marketingowymi i firmowymi
  • nie kupuj obserwatorów, bo choć to kusząca wizja stworzenia dobrego pierwszego wrażenia to w praktyce wpłynie na twój rozwój negatywnie. Poza tym sztuczne konta są usuwane, nie są aktywne – bezsensu wydane pieniądze. Lepiej budować wokół naszej marki fanów samodzielnie i stopniowo.
  • to samo dotyczy botów, które zalewają wręcz Instagram i w moim przekonaniu go po prostu psują. Jeśli zamierzacie ich w ogóle używać, róbcie to z głową i umiarem.

 

Oczywiście mam świadomość, że to nie wszystko co warto i trzeba wziąć pod uwagę. Zależało mi aby podzielić się swoimi obserwacjami, wiedzą, podać własny przykład i kilka praktycznych porad, które sam staram się wprowadzać w życie.

Poza wspomnianym profilem biura rachunkowego, możecie zajrzeć również na profil mojej drugiej firmy – WBT-IT. No i oczywiście profil instagramowy Drogi do... 

Jak z rozpędu mnie zaobserwujecie to będzie mi bardzo miło.

 

Prowadząc własną firmę, albo kilka, czasami trudno jest się zmobilizować do kreatywności, pojawia się pokusa pójścia na łatwiznę – nie doceniając potencjału jaki drzemie w Instagramie. Poza tym, jeśli chce się zaistnieć i zostać zauważonym – nie wystarczy chcieć. Trzeba się wysilić, zdać sobie sprawę, że dobry efekt i sukces to suma składowa wielu kroków. Jeśli wykonamy je świadomie, szybciej dojdziemy do celu. Tym celem może być np. budowanie wizerunku w sieci, ale może być też bardziej przyziemny. Mi osobiście Instagram pomógł nie tylko w marketingu firmowym, ale też w rekrutacji i pozyskaniu nowych klientów. Sam byłem zaskoczony efektami.

Instagram w marketingu będzie się cały czas rozwijał i ewoluował, to pewne. Tak jak to, że aby być na bieżąco musimy za tym podążać. Dlatego obserwujcie mnie na Instagramie, obserwujcie kolejne posty z mojego bloga w kategorii Marketing, bo z pewnością nie raz będę jeszcze o nim pisał.

Powodzenia!

 

 

Podobne tematy

Marketing szeptany – co to jest i jakie ma zalety? Marketing szeptany, buzz marketing, czy mówiąc potocznie "szeptanka", często jest kojarzona ze spamem i dość kontrowersyjnym narzędziem marketingowym. Ale czy słusznie? Na czym polega marketing szeptany i jakie korzyści może przynieść? Co to jest marketing szeptany? Marketing szeptany nie jest niczym nowym, to narzędzi...
Social media – 10 przydatnych narzędzi Niezależnie czy pracujesz w marketingu, czy też przedsiębiorcą, który samodzielnie planuje działania marketingowe w social mediach - wszyscy spotykamy się na co dzień z podobnymi wyzwaniami. Działamy w tym samym ekosystemie. Podlegamy tym samym prawom internetowej dżungli. Tak samo zależy nam na angażowaniu fanów, twor...
Ryzyko w biznesie – kiedy popłaca? Z pewnością znacie powiedzenie: "Kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana". Albo: "Kto nie ryzykuje, ten przegrywa dwa razy" Ale jak je rozumieć? Czy rzeczywiście przysłowiowy szampan chłodzi się tylko dla tych, którzy podejmują ryzyko w biznesie? Czy sukces można osiągnąć tylko stawiając na jedną kartę? W dzisiejszym t...