Większość firm, zwłaszcza w fazie rozwoju, potrzebuje odpowiedniego wsparcia technologicznego i informatycznego. W zależności od profilu działalności, branży – to wsparcie będzie miało inny wymiar i zakres. Niektóre firmy w tym celu, decydują się na zatrudnienie własnego informatyka, inne korzystają z obsługi firmy informatycznej na zasadzie outsourcingu. W dzisiejszym wpisie skupimy się na tej drugiej opcji.

Dlaczego? Bo jest lepsza 😊

Zanim jednak to udowodnię, wyjaśnijmy sobie co kryje się pod określeniem outsourcingu IT.

Outsourcing IT – co to jest?

 

Na początek rozbijmy to określenie na czynniki pierwsze. IT to skrót określający technologię informacyjną, w potocznym i szerszym znaczeniu oznacza informatykę i telekomunikację. Usługi IT będą oznaczać zatem realizację wszelkiego rodzaju działań związanych z technologią i informatyką.

W skład usług IT wchodzi między innymi:

  • Tworzenie, zarządzanie, modernizowanie i rozbudowę sieci komputerowych
  • Utrzymywanie i serwis sprzętu komputerowego
  • Zabezpieczenie procesów informatycznych i danych przed utratą (backupy)
  • Zarządzanie serwerami
  • Rozwiązywanie problemów z oprogramowaniem, udoskonalanie
  • Instalację i konfigurację aplikacji i oprogramowania
  • Instalację i konfigurację sprzętu komputerowego
  • Usuwanie wirusów, szkodliwego oprogramowania
  • Zapobieganie cyber zagrożeń (monitoring IT)
  • Bazy danych
  • Wdrażanie usługi chmurowych i dedykowanych rozwiązań IT
  • Szkolenia

To kilka charakterystycznych usług, ale z pewnością nie jest to kompletna lista. Wiele zależy od indywidualnych potrzeb, z resztą każda firma informatyczna może mieć nieco inną ofertę i specjalizację. A czym jest outsourcing IT?

Outsourcing IT polega na oddelegowaniu do zewnętrznej, wyspecjalizowanej firmy zadań informatycznych. To powierzenie usług IT specjalistom, których nie musimy zatrudniać we własnej firmie, a z drugiej strony mamy do dyspozycji i niemal „na własność” cały zespół. Współpraca odbywa się w podobny sposób co w przypadku biur rachunkowych, agencji reklamowych, kancelarii prawnych itd. Dlaczego coraz więcej firm decyduje się na tego rodzaju współpracę? Dlaczego warto korzystać z usług informatycznych na zasadzie outsourcingu?

 

Outsourcing IT – dlaczego warto?

 

Przygotowałem dla Was „kilka” konkretnych argumentów, które przemawiają za outsourcingiem. Jeśli nie zgadzacie się z jakimś punktem, poprawcie mnie w komentarzach 😉

 

Dlaczego outsourcing jest lepszy niż własny informatyk?

  • dostęp do nowoczesnej technologii – firmy informatyczne dysponują większą paletą narzędzi i możliwości niż samodzielny informatyk
  • lepsza optymalizacja kosztów firmowych – współpraca z firmą informatyczną zawsze będzie tańsza niż zatrudnianie samodzielnego specjalisty!
  • większa jakość współpracy – w firmach informatycznych zazwyczaj mamy do czynienia z całym zespołem specjalistów. Często o różnych specjalizacjach, co daje większe możliwości i większą jakość świadczonych usług
  • gwarancja jakości usług informatycznych i wiedzy – umowa na świadczenie usług IT ma większą moc niż CV kandydata
  • większa odpowiedzialność za błędy – pracownika w przypadku wpadki trudno będzie obarczyć dodatkową odpowiedzialnością np. finansową, z firmą informatyczną jest już inaczej
  • dostęp do wielu profesjonalnych usług w jednym miejscu – otrzymujemy szereg możliwości, które byłyby nieosiągalne w przypadku posiadania samodzielnego informatyka
  • lepsza organizacja pracy – jedną z głównych zalet outsourcingu jest jego elastyczność, warunki i charakter współpracy można swobodnie dopasować do własnych potrzeb i w razie konieczności zmieniać w trakcie
  • dobra komunikacja – firmy IT dbają zazwyczaj o zachowanie pewnych standardów jeśli chodzi o obsługę klienta, co ułatwia i usprawnia komunikację
  • mniejsze ryzyko – firmy informatyczne mają zazwyczaj wyrobioną markę, bagaż doświadczeń potwierdzony często referencjami, projektami, opiniami, które łatwiej jest zweryfikować niż fachowca, którego jedyną podkładką jest CV
  • wygoda i dyspozycyjność – informatyk na etacie jest dostępny zazwyczaj przez ok 8 godzin dziennie, potem albo odbierze telefon albo nie 😊 Opieka firmy IT może odbywać się nawet 24 h na dobę
  • elastyczność oferty – zakres obsługi informatycznej można zmieniać, skupiając się na wybranych, najważniejszych i aktualnych potrzebach
  • indywidualne warunki – outsourcing daje możliwość swobodnego wyboru oferty, ale też umożliwia tworzenie dedykowanych rozwiązań, szytych na miarę konkretnej firmy i środowiska
  • stały monitoring IT – czyli znacznie zwiększone bezpieczeństwo firmowego IT
  • sprawna reakcja w przypadku awarii lub sytuacji kryzysowych – w przypadku pracownika nigdy nie będziemy mieć gwarancji, że będzie dostępny gdy naprawdę jest potrzebny. Chyba że taki zapis znajdzie się w umowę, co raczej nie zdarza się często
  • serwis i usługi naprawcze – czyli kolejny argument przemawiający za zewnętrzną firmą IT, gdzie w ofercie mogą znaleźć się dodatkowe usługi, niedostępne w przypadku samodzielnego specjalisty, którego możliwości zawsze będą bardziej ograniczone
  • szybszy rozwój technologiczny firmy i łatwiejsze podążanie za bieżącymi trendami biznesowymi

Mam nadzieję, że powyższe argumenty przemawiające za outsourcingiem IT dadzą Wam do myślenia. Na pewno trudno je zignorować jeśli poważnie myślicie o rozwoju swojego biznesu. Pozostaje nam jeszcze jedna kwestia…

Jak dobrze wybrać firmę i outsourcing IT?

Na rynku jest ogromna ilość firm informatycznych, które proponują opiekę IT i swoje usługi w formie outsourcingu. To z jednej strony dobra informacja, z drugiej wyzwanie dla przedsiębiorców, którzy szukają takiego wsparcia. Niby mówi się, że od przybytku głowa nie boli, ale chcąc wybrać tą jedną, właściwą firmę wśród kilkudziesięciu innych, może się to okazać sporym problemem. Dlatego teraz podpowiem Wam kilka praktycznych wskazówek na co warto zwracać uwagę.

Na co zwracać uwagę przy wyborze outsourcingu IT?

  • Doświadczenie – to jeden z podstawowych czynników. Określa jak długo dana firma działa w branży, czym się zajmuje, jakie ma sukcesy. To nieocenione źródło wiedzy i bardzo konkretna wskazówka jakiej współpracy możecie się spodziewać.
  • Specjalizacja – mając wiedzę w jakiej branży działa firma, gdzie osiąga największe sukcesy, w czym się specjalizuje, będziecie mieć większą pewność, że trafiliście pod dobry adres
  • Wiedza – czasami wystarczy wejść na firmowego bloga, aby przekonać się czy specjaliści z danej firmy IT mają odpowiednią, profesjonalną wiedzę. Warto też sprawdzić z jakich narzędzi korzystają, czy dobrze je znają? Czy mają dodatkowe certyfikaty, uprawnienia? To wszystko będzie dobrą wskazówką i pozytywnym sygnałem przy podejmowaniu decyzji o współpracy
  • Cena – to jeden z głównych czynników, jakimi kierujemy się przy wyborze współpracy. Pamiętajcie jednak, że w przypadku outsourcingu IT cena będzie ściśle związana z jakością usług. Zbyt niska cena powinna być zastanawiająca. Poza tym warto zwrócić uwagę co w danej cenie rzeczywiście się zawiera. Może warto zapłacić trochę więcej, a w zamian otrzymać SLA na większym poziomie (Service Level Agreement – umowa dot. poziomu usług), szybszy czas reakcji i większą dyspozycyjność specjalistów IT. Dużo zależy tu od Waszych potrzeb.
  • Organizacja – można określić to też jako podejście do klienta. Od tego zależna będzie jakość współpracy i jej efektywność. Dobra organizacja pracy przełoży się na prawidłowe funkcjonowanie Waszej firmy i będzie rzutowało na przebieg całej obsługi informatycznej.
  • Referencje i opinie – z zaznaczeniem, że bardziej wiarygodne są jednak referencje niż anonimowe opinie 😉
  • Zaangażowanie – czyli jedna z ważniejszych cech przy każdego rodzaju współpracy, nie tylko w przypadku outsourcingu. Od tego będzie zależeć, czy rozwój Waszej firmy będzie realny, czy pozostanie tylko teoretyczny.

Ogólna zależność jest prosta: im lepszy zrobicie research, im więcej czasu poświęcicie na poszukiwania, tym większą macie szansę na udaną i jakościową współpracę. Skoro jednak już czytacie ten wpis, to mogę Wam uprościć to zadanie…

Jak wiecie prowadzę kilka firm, do których należy między innymi WBT-IT. Proponujemy outsourcing IT, posiadamy zgrany zespół i bogate doświadczenie, dzięki któremu z powodzeniem obsługujemy małe i duże firmy z Warszawy. Zakres współpracy i poszczególne usługi zawsze staramy się dopasować do indywidualnych możliwości i oczekiwań naszych klientów. Po wcześniejszym audycie i rozmowach oczywiście 😉

Możecie sprawdzić nasze podstawowe usługi IT, wystarczy, że zerkniecie na ofertę WBT-IT , o szczegóły dopytacie mnie, albo moich współpracowników. Obsługujemy firmy z różnych branż, a w ofercie poza standardowymi usługami informatycznymi, posiadamy też kilka “dodatkowych”, wykraczających poza ramy standardowego outsourcingu. Takie jak wdrożenia i usługi RODO, cloud computing itp.

Jeśli szukacie profesjonalnej obsługi informatycznej i wsparcia technologicznego skontaktujcie się ze mną i porozmawiajmy o szczegółach. Zapraszam!

Podobne tematy

Narzędzia do zarządzania czasem Odpowiednia organizacja pracy decyduje o naszej efektywności i podnosi jakość naszych działań. Niezależnie od branży, sytuacji, stanowiska - pomaga w naszych codziennych obowiązkach zawodowych i życiowych. To chyba oczywiste? Warto zastanowić się zatem jakie mamy dostępne narzędzia, które mogą nam w tym pomóc.   Zar...
Błędy początkujących przedsiębiorców – jak ich uniknąć? Założenie własnej firmy jest obecnie i szybkie i proste. Schody pojawiają się potem. Efektywne zarządzanie i prowadzenie własnego biznesu już takie proste nie jest, o czym przekonał się już niejeden początkujący przedsiębiorca. Dobry pomysł na biznes i dobre chęci to nie wszystko.W dzisiejszym wpisie postaram się podpo...
Cechy niezbędne w biznesie Aby założyć własną firmę i wystartować z biznesem wystarczy kilka prostych formalności - może zrobić to każdy. Prawdziwe wyzwanie to stworzyć firmę, która będzie dobrym biznesem. Pozwoli na realizację marzeń, zapewni rozwój finansowy i osobisty. Wiele osób próbuje, udaje się nielicznym...Choć powodów jest z pewnością w...