Skuteczna promocja biznesu, niezależnie od jego skali to spore wyzwanie. Potrzeba reklamy, promocji, wyróżnienia się spośród konkurencji i budowania wizerunku marki jest jednak na tyle istotna, że jest to wyzwanie, któremu trzeba stawić czoło.
Dziś podpowiem Wam kilka praktycznych porad jak promować swój biznes lokalnie i podrzucę kilka osobiście sprawdzonych sposobów.
Jak promować firmę na rynku lokalnym?
Zacznę od tego, że dzisiejszy wpis jest jednym z dwóch, jaki ukaże się w tym tygodniu i będzie dotyczył promocji biznesu lokalnego. Skupimy się na mniejszych firmach, które chcą dotrzeć do okolicznych odbiorców. Sam prowadzę tego typu biznes, sprawdzałem różne sposoby na promocję i dziś podzielę się tymi doświadczeniami. Na własnej skórze przekonałem się jak ważna i jednocześnie, jak trudna może być promocja biznesu lokalnie. A dlaczego lokalnie?
Małe firmy mają mniejsze możliwości promocyjne. To fakt i nie ma co z tym walczyć, trzeba po prostu zaakceptować tę zależność. Całe szczęście nie oznacza to, że w starciu z większymi konkurentami jesteśmy na straconej pozycji. Warto skupić się na mniejszym obszarze działań, ale podejść do niego bardziej elastycznie i kompleksowo.
Naszą szansą jest rynek lokalny. Każdy jest inny – zatem kluczowe będzie poznanie tych różnic, jak również dokładne określenie naszej grupy docelowej. Ta wiedza zadecyduje o efektywności naszych działań promocyjnych i biznesowych. Rynki lokalne różnią się od siebie liczbą ludności, położeniem, konkurencją, zamożnością i potrzebami okolicznych mieszkańców… Tych czynników jest sporo i warto je nie tylko poznać, ale też przeanalizować pod kątem strategii biznesowej i marketingowej. Trzeba wiedzieć jakie cechy ma lokalny rynek, na którym działamy, aby potem wykorzystać to w praktyce do budowania silnej marki.
Elastyczność to jedna z tych cech, które mogą być naszą przewagą i czynnikiem decydującym o sukcesie w biznesie lokalnym. Odpowiednia diagnoza potrzeb lokalnego rynku i umiejętne dostosowanie się do nich to podstawa przy planowaniu działań promocyjnych.
Wiadomo, że promocja kosztuje. Zawsze – w tej czy w innej formie. Mało jest efektywnych, darmowych sposobów na reklamę. Dlatego tak ważne jest aby środki wydane na promocje miały realne przełożenie na efekty biznesowe. Nawet jeżeli trzeba na nie odrobinę poczekać.
Kompleksowe podejście do promocji, korzystanie z różnych metod (darmowych i płatnych), narzędzi i kanałów komunikacji pozwoli Wam sprawdzić co daje najlepsze efekty. Nie ma jednej uniwersalnej metody. Nie jest wcale powiedziane, że sposoby, które sprawdzają się w moim przypadku, będą równie skuteczne w Waszym. Dlatego tak ważna jest analiza. Mam nadzieję, że kilka poniższych podpowiedzi będą dobrą wskazówką na to jak podejść do promocji lokalnego biznesu i pomogą Wam odpowiednio zdiagnozować własną sytuację.
Jak skutecznie promować lokalny biznes?
Tak jak wspomniałem – dobrze jest podejść do kwestii promocji i reklamy lokalnego biznesu kompleksowo. Nie ograniczać swoich ruchów, nie trzymać się tylko jednej metody, testować różne rozwiązania. Mam dla Was kilka podpowiedzi, propozycje konkretnych działań, które podzieliłem na dwie części: promocja biznesu w sieci i 'w realu’.
W pierwszej części tej mini serii skupmy się na naszym najbliższym otoczeniu, a działania w sieci opiszę w piątkowym wpisie na blogu. Oto kilka metod i pomysłów na lokalną promocję firmy
Ulotki
Zaskoczeni? Pewnie słyszałeś lub czytałeś, że to relikt przeszłości, że od dawna nie jest to skuteczne narzędzie promocyjne. A tymczasem dobrze rozplanowany kolportaż jest stosunkowo niedrogi i pozwala w łatwy sposób dotrzeć do okolicznych mieszkańców z konkretnym przekazem. W 2017 wypróbowałem to promując moje biuro rachunkowe w Warszawie. Zrobiłem prosty projekt ulotki w lekkiej formie, z krótkim opisem oferty i rozesłałem do lokalnych firm w promieniu 3-kilometrów od biura. Efektem było nawiązanie współpracy z kilkoma nowymi klientami. Na przykład z okolicznym warsztatem samochodowym, który nawet nie ma strony internetowej i być może inną formą reklamy nigdy bym tam nie dotarł…
Odpowiednie oznaczenie naszej siedziby
Ważne aby nasze biuro, nasza knajpa, sklep – ogólnie mówiąc siedziba – była widoczna. Czasami mała tabliczka przy wejściu nie wystarczy, co nie oznacza, że warto iść w przesadę i np. stawiać figurki z gipsu na chodniku 😉
Reklama outdoor
Billboard w strategicznym miejscu, w niedalekiej okolicy naszej firmy to może być dobry pomysł. Problemem jest niestety koszt takiej reklamy. Im lepsza lokalizacja, tym wyższa cena – wiadomo. Ale czasami zdarza się tak, że nawet w bardzo dobrej lokalizacji możemy znaleźć alternatywne sposoby na wywieszenie naszej reklamy bez ryzyka dużych opłat. Znów podam własny przykład – w okolicy mojego biura, stała opuszczona siedziba firmy, która zamknęła swoją działalność, a budynek od ponad roku stał pusty. Znalazłem zarządcę nieruchomości, zadzwoniłem, zaproponowałem wywieszenie mojej reklamy na elewacji w zamian za stałą miesięczną opłatę (1/5 koszty billboardu). Doszliśmy do porozumienia i moja reklama wisiała, aż do momentu kiedy zmienił się właściciel.
Współpraca z lokalnymi partnerami
Dlaczego masz traktować lokalne firmy tylko jako konkurencję? Zwłaszcza jeśli jest szansa na współpracę, która da obopólne korzyści! To może być wzajemne polecanie swoich usług, albo rozwinięcie, poszerzenie Waszej oferty o nowe usługi proponowane przez Waszego lokalnego partnera… Koncepcji jest sporo, wszystko zależy od indywidualnych możliwości i rodzaju biznesu, ale nie warto się na nie zamykać.
Wyjście na ulice
Zabrzmiało jakbym nawoływał do publicznych protestów? Spokojnie, chodzi mi tylko o to, aby nie zamykać się we własnym biurze, a wyjść do mieszkańców z jakąś promocją, specjalną propozycją przeznaczoną tylko dla nich. Taki ukłon w stronę potencjalnych klientów, niezależnie od formy i pomysłu, przyciąga uwagę i buduje pozytywne reakcje. Mniej ważne jest czy to będzie knajpa i promocja w stylu Magdy Gessler, w której dajesz spróbować swoich specjałów przechodniom, czy biuro podróży ze zniżką dla mieszkańców – przykłady można mnożyć. Chodzi o bycie zauważonym wśród potencjalnych stałych klientów. Stałych, bo mieszkających w Twoim otoczeniu!
Bezpośredni kontakt z klientem
Wyjście z biura do mieszkańców daje okazję nie tylko pokazania swojej oferty ale też nawiązania bezpośrednich kontaktów. Zwykła rozmowa, uśmiech sprawi, że przestaniecie być tylko szyldem, który mijają na swojej drodze. Biznes lokalny opiera się na społeczności, do której w ten czy w inny sposób trzeba się wkręcić. Dobrą okazją będą na przykład lokalne wydarzenia kulturalne.
Wiedz, że coś się dzieje
Tak jak wspomniałem śledzenie bieżących wydarzeń lokalnych daje możliwości dotarcia bezpośrednio do potencjalnych klientów. Warto zatem rozeznać się w tym temacie i zastanowić się jak wykorzystać go biznesowo. Czasem wystarczy małe stoisko z miłą hostessą przy okazji koncertu, albo objęcie patronatu nad lokalną wystawą. A może zorganizować tą wystawę u siebie? Opcji jest sporo i wszystko zależy od tego jaki macie biznes, pomysł i jak można to połączyć z bieżącymi wydarzeniami lokalnymi.
Reklama w lokalnej prasie
Chcąc umieścić reklamę w prasie często trzeba liczyć się ze sporym wydatkiem. Inaczej bywa z prasą lokalną – to zazwyczaj dużo mniejsze wydawnictwa, z którymi łatwiej negocjuje się stawki, można wypracować bardziej indywidualny styl współpracy. Bardziej opłacalny i korzystny dla nas. Ogłoszenie w lokalnej gazecie, która trafia głównie do czytelników w rejonie Twojej firmy, to może być strzał w dziesiątkę. Sam niedawno umieściłem swoją reklamę w ten sposób i dzięki temu miałem kilka bardzo fajnych rozmów i spotkań. O części z nich zapewne opowiem w swoich filmach na YouTubie – zaglądajcie do mnie.
Gratisy i gadżety reklamowe
Ten pomysł na promocje również nie jest niczym odkrywczym, stanowi dobre uzupełnienie pozostałych działań. Drobny prezent lub gadżet, niby nic wielkiego a jednak stanowi pozytywny sygnał, który wysyłamy do potencjalnych klientów. Ważne aby nasze gadżety posiadały firmowe logo, może też dane kontaktowe do naszej firmy… Wszystko zależy od rodzaju gratisu i naszego pomysłu co i jak chcemy w ten sposób promować.
Programy lojalnościowe
To może być karta stałego klienta, zbieranie punktów, które dają klientom konkretne korzyści – znów wszystko zależy od Waszej koncepcji i charakteru Waszego biznesu. Chodzi o docenienie lokalnych klientów, budowanie trwałych relacji i pobudzanie ich aktywności. Aby ten sposób działał trzeba dobrze przemyśleć całą strategię w oparciu o procesy sprzedażowe, cykl zakupowy w firmie i wiele innych detali, które są charakterystyczne dla Waszego biznesu. Ja dla przykładu proponuję 10% każdemu, kto przyprowadzi nowego klienta do mojego biura. Kilka firm już tak do mnie trafiło. Musicie wypracować własny sposób w oparciu o realne potrzeby własne i lokalnych klientów.
Mam nadzieję, że tych kilka metod będzie dla Was dobrą podpowiedzią jak promować biznes lokalnie. Za kilka dni pojawi się druga część tego tematu, w której skupimy się na działaniach promocyjnych w sieci.
Dla zachęty już dziś zdradzam kilka sposobów, które omówimy:
- social media
- strona firmowa
- darmowe materiały, ebooki
- mapy, wizytówki Google
- współpraca z lokalnymi mediami
- pozycjonowanie lokalne
- lokalna reklama AdWords
- marketing szeptany
Aby nie przegapić drugiej części wpisu, jak również kolejnych ciekawych tematów, które pojawią się blogu – zapisz się do mojego newslettera. Będę informował Cię o najciekawszych tekstach z wyprzedzeniem!
Bardzo wartościowy artykuł. Dziękuję bardzo 🙂 Aczkolwiek dodałabym jeszcze jeden punkt do tej listy, ponieważ mały, lokalny biznes może być bardzo szybko odnaleziony z pomocą dedykowanych portali, na których można założyć darmową, profesjonalną wizytówkę swoich usług. Jest to dobre rozwiązanie, ponieważ wizytówki takie są filtrowane przez użytkowników według lokalizacji, przez co małe lokalne biznesy mogą łatwiej pozyskać klientów.
Dzięki za dobrą sugestię. Ten wpis był poświęcony metodom „pozainterenetowym” 🙂
Zachęcam do zajrzenia do drugiej części tego wątku
Pozdrawiam!
Pomysłem „na czasie” są wszelkiego rodzaju eco gadżety z logo firmy. Mogą to być np. notesy i karteczki
Dziękuję
Naprawdę fajny artykuł, ale trzeba przyznać, że naprawdę na niewielu blogach zwraca się uwagę na najważniejszą kwestię – strategia! Długo korzystałem z Facebooka, Twittera, Instagrama, miałem stronę internetową i nic mi to nie dawało! Klienci nie przybywali 🙁 Ja traciłem czas i pieniądze na promocje, a zyski… Zysków nie było. W końcu zgłosiłem się do agencji reklamowej, której nazwę znalazłem na jakimś forum. Czasami warto naradzić się ze specjalistą.
Dzięki za komentarz! Najczęściej umykają te najbardziej oczywiste sprawy 😉 Wiem po sobie. A strategia to nic innego jak porządnie przemyślany plan działania. Dotyczy to w dużej mierze marketingu i promowania firmy (nie tylko w sieci i nie tylko lokalnie). Oczywiście nawet najlepszy plan nie daje gwarancji ale zwiększa nasze szanse (myślę, że nawet o jakieś 60%).
Ciekawy jestem, co to za strategia i jacy cudotwórcy.
Ja z kolei współpracowałam z profesjonalną agencją interaktywną i efekty były kiepskie… Teraz sama pozycjonuję swoją stronę i działam w social mediach. Efekty są naprawdę świetne. Wystarczyło trochę poczytać i się podszkolić w tym temacie.
To jest najlepsza droga – zdobyć wiedzę samodzielnie i potem metodą prób i błędów znaleźć najlepsze rozwiązanie. Problemem jest w zasadzie tylko kwestia czasu i zaangażowania. Trzeba pamiętać też że razem z rozwojem firmy tego czasu będzie brakować, a nie da się wszystkiego zrobić samodzielnie. Wiem to z doświadczenia, próbowałem 😉 🙂
Rynek lokalny, zarówno jak i ten już globalny, potrzebuje na pewno reklamy w internecie.