Promocja firmy, to jeden z tych elementów, który może zadecydować o naszym sukcesie, bądź porażce. Dlatego tak ważne jest zbudowanie odpowiedniej strategii biznesowej i marketingowej, która zwiększy nasze szanse. 

Przeniesienie naszych działań promocyjnych i reklamowych do internetu wydaje się oczywistością w dzisiejszych czasach. Dlaczego? Jakie mamy dostępne narzędzia i możliwości?

 

Promocja firmy w internecie

 

W poprzednim wpisie wspomniałem jak promować lokalny biznes celowo nie poruszając wątku promocji firmy w sieci. Mam wrażenie, że warto rozbić ten temat na kilka wpisów, aby poszukać różnych sposobów i narzędzi – dokładnie tak jak warto poszukać różnych form reklamy naszego biznesu. A nie skupiać się tylko na jednym kanale promocyjnym.

Tak jak zdążyliście zauważyć (a ja z maniakalnym uporem powtarzam pewnie co 3 wpis), nie ma jednego wzoru, jednej uniwersalnej strategii, która daje dobre efekty w każdym przypadku. Nie ma jednego sprawdzonego sposobu na skuteczną promocję biznesu. Bo nasze potrzeby, oczekiwania i możliwości się różnią. Podobnie jest z lokalnymi klientami. Każda branża, każda firma, produkt wymaga osobnej analizy, indywidualnego podejścia do kwestii promocji. Z prostych względów – te różnice, które pozornie utrudniają nam zadanie, są jednocześnie naszą siłą. Poznając specyfikę danej branży, potrzeby naszych potencjalnych klientów itd. zdajemy sobie sprawę ze swoich mocnych strony, jak również słabości. Im więcej wiemy o sobie i innych, tym skuteczniejsze będą nasze działania. A to ważniejsze niż sama reklama i musi nastąpić jeszcze zanim zaczniemy planować promocję firmy w sieci, czy w jakikolwiek inny sposób.

 

Promocja musi spełniać swoje cele. Musi być warta włożonych w nią środków i wysiłków. Nie oznacza to, że zawsze musi się zwrócić, że zawsze chodzi tylko o korzyść w postaci nowego klienta – zysku. Umówmy się, każdemu przedsiębiorcy musi oczywiście na tym zależeć. Jestem tylko zdania, że chęć zysku nie powinna być naszym głównym celem i motorem napędowym.

Budowanie wizerunku i własnej marki, nawet jeśli mówimy o niewielkim, lokalnym biznesie, jest w stanie zapewnić długotrwałe korzyści. To warto uczynić celem i to jest też najtrudniejszym wyzwaniem. Mam nadzieję, że dzisiejsze podpowiedzi jak promować firmę w sieci, będą dla Was dobrą wskazówką i motywacją aby przemyśleć swoje działania promocyjne i strategię.

 

Jak wypromować firmę w sieci? 

 

Sposobów na promowanie lokalnej firmy w internecie jest sporo. Ogólnie mówiąc, internet daje nam olbrzymie możliwości, z których szkoda byłoby nie skorzystać. Powiem więcej, myślę, że dużym błędem będzie ich nie wykorzystać. 

Dlatego teraz podrzucę Wam garść mniej i bardziej oczywistych sposobów jak można to zrobić.

 

Promocja firmy w social media

 

To jedno z najważniejszych narzędzi informacyjnych i komunikacyjnych obecnie, w bardzo szeroki sposób wykorzystywany przez marki i firmy. Portale społecznościowe typu Facebook, Instagram, Twitter już dawno przestały służyć tylko do celów towarzyskich, a coraz bardziej zaznaczają swoją obecność w biznesie. Możliwość szczegółowego, lokalnego targetowania reklam daje możliwość dotarcia do konkretnej grupy docelowej, na której nam zależy. Do tego aktywność w social mediach daje świetną okazję do promowania naszej firmy poprzez bezpośrednią komunikację, aktywność wszędzie tam gdzie przebywają nasi potencjalni klienci. Mamy tu możliwość na promocję płatną i darmową, wszystko zależy od koncepcji i pomysłu na wykorzystanie portali społecznościowych. Otrzymujemy też możliwość dokładnej analizy naszych działań, dzięki czemu łatwiej dokonać bieżących korekt, aby nasz przekaz był jeszcze bardziej skuteczny, a promocja dawała oczekiwane efekty.

 

Dobra strona firmowa

 

Ten wątek opisałem szerzej w niedawnym wpisie na blogu, zachęcam do przeczytania. Łatwiej będzie Wam wtedy zrozumieć dlaczego, to takie ważne aby promocja była odpowiednio zgrana z naszą stroną firmową i jakich błędów należy się wystrzegać.

Strona firmowa jest podstawowym narzędziem do promocji w sieci. Może nawet mniej narzędziem, a miejscem docelowym naszych działań promocyjnych. Powinno nam zależeć na tym, aby nasza reklama zachęciła do odwiedzin naszej strony jak najwięcej ludzi. Oczywiście jeśli uprzednio zadbaliśmy o jej jakość i funkcjonalność 😉

 

 

Pozycjonowanie lokalne

 

Chyba nie trzeba przekonywać nikogo, że chcąc zaistnieć w sieci, musimy pamiętać o pozycjonowaniu. To złożony i często długotrwały proces, ale konieczny chcąc prowadzić skuteczną promocję. Co ważne, działania SEO mogą mieć charakter lokalny i dobrze, aby właśnie taki charakter miały. Kluczem jest dobór lokalnych słów kluczowych i treści. Musimy sprawić, aby nasza firma był zawsze wysoko w wynikach wyszukiwania, po wpisaniu słów związanych z daną dzielnicą miasta, a czasem nawet ulicą. 

Zdobywanie linków, czyli jedno z podstawowych działań SEO, też powinno mieć charakter lokalny. Dobrymi miejscami będą zatem lokalne fora dyskusyjne, blogi i portale, w których jest duże prawdopodobieństwo, że natkniemy się na potencjalnych klientów z naszego rejonu. Dobry link, wartościowa treść czasami ma większą moc, niż nie jedna reklama. Nie zapominajmy też o on-site SEO i optymalizacji naszej strony www. Warto w naszych tytułach H1 i H2 wpisywać nazwę miejscowości, zadbać aby treść jak i znaczniki, miały charakter lokalny. To zwiększa naszą szansę na lepszą widoczność w wyszukiwarkach, oraz dotarcia do lokalnych klientów.

 

Wizytówka firmy w Google

 

Niby podstawa, niby oczywistość, a jednak nie dla wszystkich. Wizytówka Twojej firmy w Google, to ważny element promocyjnej układanki, w której jedną z podstawowych zasad jest dać się znaleźć. Nie jest żadną tajemnicą, że wyniki w Google są ściśle dopasowane do użytkowników: działa personalizacja oraz lokalizacja. Dla wielu słów kluczowych zawierających lokalizację, wyniki wyszukiwania są poprzedzone prezentacją wizytówek z usługi Google Moja Firma z danego rejonu. Z pewnością to zauważyliście korzystając z wyszukiwarki…

W wizytówce powinniśmy zawrzeć podstawowe informacje o naszej firmie – adres, kontakt, godziny otwarcia, lokalizację na mapie itd. Warto też regularnie dodawać wpisy, które będą promować nasze usługi, produkty lub zachęcać do odwiedzić firmowej strony z ofertą. To darmowy sposób, który nie będzie kosztował Cię dużego nakładu pracy i wysiłku, a może odpowiednio nakierować potencjalnych klientów na Twoją ofertę. Inną zaletą wizytówki są opinie naszych klientów. W końcu nie od dziś wiadomo, że najlepiej korzystać z usług firmy polecanej przez innych.

 

Opinie o firmie w sieci

 

Wywołałem ten temat przy okazji wątku z wizytówką Google, ale tak naprawdę opinie, referencje powinny się pojawić również na naszej stronie i w social mediach. Trzeba tylko pamiętać, że nie warto kupować opinii, a bardziej mobilizować swoich partnerów i zadowolonych klientów. Nie jest łatwo – ale powiedzcie mi szczerze, kiedy pójście na łatwiznę wyszło Wam na dobre? Niektórzy bezproblemowo prześlą albo wpiszą taką opinię, niektórych trzeba prosić i przypominać się miesiącami. Ale warto. To poprawia wiarygodność naszej firmy, ma pozytywny wpływ na naszą widoczność w internecie, buduje pozytywny wizerunek, jest naturalną reklamą, oraz magnesem dla kolejnych klientów.

 

Współpraca z lokalnymi mediami

 

W działaniach promocyjnych w sieci, warto poszukać partnerów, którzy tak jak Wy, rozumieją potrzebę współpracy i dostrzegają w niej szansę na promocję biznesu. Na zasadzie symbiozy. Tak jak wspomniałem w pierwszej części wpisu, nie zawsze przedsiębiorca na tym samym lokalnym rynku, musi być od razu naszą konkurencją. Warto wyjść z inicjatywą współpracy, choćby poprzez gościnne artykuły na firmowych blogach, może jakiś baner reklamowy na stronach www, może objąć patronatem jakiś konkurs, wydarzenie? Możliwości jest sporo, trzeba je przeanalizować pod katem korzyści promocyjnych, ale z pewnością nie warto się na nie zamykać.

 

AdWords lokalnie

 

Jeśli nie zaprzyjaźniliście się z tym narzędziem Google, to czas najwyższy. Tak jak w przypadku pozycjonowania, duże znaczenie ma tu lokalny charakter naszych działań. Musimy przeanalizować każdą kampanię reklamowo indywidualnie. Dobrać słowa kluczowe, treść, formę komunikacji i zawęzić kampanię do konkretnej miejscowości. Dobrym pomysłem może być wykorzystanie opcji kierowania reklamy na konkretny obszar, np. adres biznesu +1 km, +2 km. AdWords daje nam duże możliwości – warto w niego zainwestować i sprawdzić, które rozwiązania sprawdzają się najlepiej w naszym przypadku.

 

Marketing szeptany

 

To kolejny sposób na promocję firmy w sieci, ale trzeba go umiejętnie wykorzystywać. Internauci łatwo wyczuwają fałsz, nie trawią spamu, zatem nasz marketing szeptany musi być przemyślany i jakościowy. Wkrótce na blogu pojawi się wpis na ten temat, dlatego dziś nie będę mocno rozwijał tego wątku. Sam w ten sposób zdobyłem kilka fajnych kontaktów i klientów, mam bezpośrednie potwierdzenie tego, że to może być efektywny sposób na promocję firmy. Oczywiście jak to zazwyczaj bywa, diabeł tkwi w szczegółach. Natomiast wbrew temu co niektórzy twierdzą o marketingu szeptanym, nie jest taki straszny jak go malują 🙂

 

Nie chciałem zrobić z tego wpisu kompletnego poradnika i zamęczać Was zbyt dużą ilością treści. Sposobów na promocję lokalnej firmy w sieci jest więcej. Obiecuję, że wątek marketingu i promocji biznesu (w sieci i nie tylko) będzie regularnie pojawiał się na moim blogu. Dlatego zachęcam Was do regularnego zaglądania do mnie, komentowania i dzielenia się swoimi przemyśleniami. 

Jeśli nie chcesz przegapić nowych wpisów, zapisz się do mojego newslettera!

Do zobaczenia!

Podobne tematy

Ryzyko w biznesie – kiedy popłaca? Z pewnością znacie powiedzenie: "Kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana". Albo: "Kto nie ryzykuje, ten przegrywa dwa razy" Ale jak je rozumieć? Czy rzeczywiście przysłowiowy szampan chłodzi się tylko dla tych, którzy podejmują ryzyko w biznesie? Czy sukces można osiągnąć tylko stawiając na jedną kartę? W dzisiejszym t...
Jak złapać klienta w sieci? Pozyskanie klientów, nigdy nie było i nigdy nie będzie łatwym zadaniem. Ale chyba nie trzeba nikogo przekonywać, ani uświadamiać jak dużo od tego zależy i jak jest to ważne przy prowadzeniu własnego biznesu.Jak pokazują badania, coraz chętniej kupujemy w sieci. Ta tendencja rośnie już od ładnych kilku lat i wygląda na ...
Zator płatniczy w firmie – jak z nim walczyć? Według analizy Euler Hermes z poprzedniego roku wynika, że po pierwszym roku działalności upada aż 30 % firm, a po 5 latach aż 70 %. Wśród głównych powodów tego zjawiska jest nie tylko ogromna konkurencja i dynamiczne zmiany na rynku, ale problemy w terminowych płatnościach kontrahentów, które powodują zatory finansowe...