Pozyskanie klientów, nigdy nie było i nigdy nie będzie łatwym zadaniem. Ale chyba nie trzeba nikogo przekonywać, ani uświadamiać jak dużo od tego zależy i jak jest to ważne przy prowadzeniu własnego biznesu.

Jak pokazują badania, coraz chętniej kupujemy w sieci. Ta tendencja rośnie już od ładnych kilku lat i wygląda na to, że będzie tylko rosła w siłę. Dlatego dziś podpowiem wam kilka praktycznych sposobów na pozyskiwanie klientów w sieci.

 

Nasz Klient, nasz Pan

 

Zanim zaczniemy omawiać sposoby na pozyskiwanie klientów w sieci, warto zadać sobie podstawowe pytanie. Jaki jest nasz klient? To podstawowa kwestia, od której zależy to jak będą wyglądały nasze działania sprzedażowe, promocyjne i marketingowe. W końcu to my musimy dostosować się od niego, a nie na odwrót.

 

Wspomniane na wstępie badania (firmy Gemius), jednoznacznie wskazują, że niezależnie od branży, coraz chętniej robimy zakupy w internecie. Rynek e-commerce w Polsce szacuje się na ponad 30 miliardów złotych. Każdego roku handel internetowy rośnie o mniej więcej 20 procent i rozwija się 7–krotnie szybciej niż handel tradycyjny. Widać to z resztą gołym okiem. 

 

Techniki sprzedażowe zmieniają się równie dynamicznie, co technologia i oczekiwania naszych potencjalnych klientów. Trudno czasem za tym nadążyć, ale zdecydowanie warto próbować. A przede wszystkim być na bieżąco. Jeśli będziemy wiedzieć jacy są nasi klienci, jakie mają potrzeby, oczekiwania wobec naszych usług lub produktów, łatwiej będzie nam znaleźć odpowiednie metody marketingowe i promocyjne, aby złapać klienta w sieci. Niezależnie od branży w jakiej działamy.

Innymi słowy, mogę Wam doradzać, podpowiadać, ale to i tak Wy wiecie lepiej 😉

 

Jak złapać klienta w sieci?

 

Tytułowe pytanie celowo jest trochę przewrotne i dwuznaczne. Z jednej strony w tekście skupimy się na działalności w sieci, czyli na marketingu internetowym. Z drugiej strony to metafora kojarząca się z siecią pajęczą, w którą chcemy złapać potencjalnego klienta. Może ta przenośnia nie jest zbyt zgrabna, ale wydaje mi się, że odpowiednio wymowna 🙂

Nie ukrywam, że dopiero w trakcie pisania tego teksty zdałem sobie sprawę, jak dużo aspektów jest tu istotnych. Postaram się wspomnieć o tych najbardziej uniwersalnych kwestiach, a niektóre zapewne znajdą swoją kontynuację w osobnych wpisach i w filmach.

 

Strona firmowa

 

Strona naszej firmy lub sklepu internetowego to podstawowa kwestia. Równie oczywista, co ważna. Chcąc pozyskać klienta w sieci, musimy być w niej obecni – to raz. A dwa, że nie wystarczy już tylko być. Wiadomo podejście i gusta są różne. Jeden samodzielnie postawi prostą stronę z szablonu na WordPressie, którą potem dostosuje do swojego pomysłu. Drugi zleci ten projekt specjalistom. Nie ma złych rozwiązań, wszystko zależne jest od koncepcji i indywidualnego przypadku. Grunt aby mieć świadomość, że od tego jak będzie wyglądała nasza witryna, będą zależały reakcje klientów i efektywność naszych działań. Kiepska strona buduje kiepskie skojarzenia. Dobrze przemyślana, intuicyjna, ciekawa – wręcz przeciwnie.

Warto pamiętać, aby była responsywna i w pełni dostosowana pod urządzenia mobilne, bo to też już jest pewien standard obecnie. Mało kto decyduje się zakup usługi, czy produktu bez wcześniejszego sprawdzenia danej firmy w sieci. Musimy być na to gotowi.

 

Pozycjonowanie w wyszukiwarkach

 

Jak można się domyślać samo posiadanie strony to nie wszystko. To częsty błąd przedsiębiorców. Konieczna jest ciągła praca nad jej widocznością w sieci. Jeśli do tej pory nie ogarniałeś takich haseł jak optymalizacja SEO, linkbulding, AdWords to czas najwyższy zacząć nadrabiać zaległości. Niestety, albo na szczęście, pozycjonowanie to konieczność w dzisiejszych czasach i nie da się tego załatwić „raz na zawsze”.

To ciągła praca, ale bardzo ważna. Jeśli będziesz miał nawet najlepszą stronę w internecie, ale nie będziesz budować jej pozycji w wyszukiwarkach internetowych, to przepadniesz w gąszczu innych firm. Odpowiednie pozycjonowanie firmowej strony to większa liczba odwiedzin, co przekłada się na wzrost sprzedaży i rozpoznawalność marki. Z pewnością poszerzę ten wątek w kolejnych wpisach na blogu.

 

jak złapać klienta w sieci

 

Content marketing 

 

Od dłuższego czasu wszyscy wokół krzyczą „Content is a King”. Nie bez powodu. Dziś nie wystarczy już tylko być w sieci, czy mieć zadbaną stronę firmową. To, co obecnie przyciąga użytkowników, buduje nasz zasięg w sieci, pobudza zaangażowanie – to wartościowa treść. Treść, którą publikujemy na stronie, ale też w social mediach i na blogu. A jaka treść będzie wartościowa dla Twojej grupy docelowej? Jeśli nie wiesz, wróć do pierwszego punktu. Musisz poznać potencjalnego klienta, żeby wiedzieć co będzie dla niego istotne, co go zainteresuje, co na niego działa. Blog to tylko miejsce w które wrzucisz content, samo jego posiadanie nic Ci nie da. Tak jak ze stroną. Trzeba się zastanowić jak go prowadzić, w jakiej formie, bo mówiąc treść nie mam na myśli tylko tekstu. Może zamiast tradycyjnych wpisów postawić np na nagrywanie podcastów, albo na video marketing – pisałem o nim ostatnio, zerknij. 

 

Komunikacja z klientem

 

To kolejny naturalny sposób aby pozyskać klienta, nie tylko w sieci z resztą. Bez odpowiedniej komunikacji nie wiele zdziałamy. Albo mówiąc inaczej: bez odpowiedniej komunikacji nasz działania marketingowe będą mało efektywne. A co to znaczy dobra komunikacja? To umiejętność uważnego słuchania, obserwacji, oraz wyjście z odpowiednim przekazem. Żeby to miało sens musi działać obustronnie. Świetnym miejscem do prowadzenia dialogu z klientem będą portale społecznościowe, fora dyskusyjne, grupy tematyczne, czy wspomniany wcześniej blog firmowy. Musimy być tam gdzie nasi klienci i wchodzić z nimi w interakcję. Przy tym wątku warto wspomnieć o newsletterze, który jest przekazem bardziej jednostronnym, ale też świetnie nadaje się do komunikacji z klientami. 

 

Reklama w sieci

 

Kolejny ważna sprawa, którą na stałe trzeba wpisać w koszty firmowe. Reklama i promocja w internecie kosztuje, niestety nie mało. Jeśli wydaje Ci się, że obejdziesz się bez niej, to prędzej czy później się na tym przejedziesz. Kiedyś gdzieś zasłyszałem, że to nasze działania bez odpowiedniej reklamy, jest jak mruganie do ładnej dziewczyny po ciemku. Oczywiście kluczowe będzie odpowiednie jej rozplanowanie i zbudowanie strategii. Musi przyciągać uwagę, ale też spełniać konkretnie określoną rolę. Ważne jest nie aby przeznaczać na reklamę firmy określoną kwotę, ale wydawać ją mądrze. O skutecznej reklamie w sieci będę z pewnością jeszcze pisał i mówił. 

 

Odpowiednie wsparcie

 

Wszystko o czym dziś mówimy raczej trudno będzie Wam zrobić w pojedynkę. Jeśli zatrudnicie dobrego sprzedawcę, pozyskanie klientów w sieci będzie z pewnością łatwiejsze. Oczywiście nie jest łatwo znaleźć dobrego pracownika, o czym wiecie jeśli prowadziliście już rekrutację, albo czytaliście wpis Era pracownika, na moim blogu. Jestem jednak zdania, że inwestycja w odpowiedni zespół zwróci się prędzej czy później. Oczywiście będzie trzeba tym zespołem odpowiednio pokierować, przydzielić zadania, obowiązki i monitorować postępy. A jak jeszcze zadbacie o automatyzację niektórych procesów sprzedażowych – szanse na złapanie klienta w sieci, wzrosną jeszcze bardziej. Widać to zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych. Zbudowanie na przykład landing page’a gdzie klient sam będzie mógł obejrzeć produkt, przeczytać o usłudze i podjąć decyzję o zakupie, będzie sporym uproszczeniem. Bot na Facebooku, który będzie odpowiadał na najczęściej pojawiające się pytania też może pomóc. 

 

Wizerunek marki wśród klientów

 

Budując swoją markę w internecie, zwiększasz szansę na pozyskanie nowych klientów. Pozyskując ich – budujesz swoją markę. To naczynia połączone. Dużo łatwiej będzie Ci zwiększać sprzedaż w internecie, jeśli ludzie będą kojarzyć Twoją firmę, a te skojarzenia będą pozytywne. Wpływ na to będą miały wszystkie sprawy, o których dziś wspomniałem, a to i tak nie wszystko. Nie chciałem dziś pisać książki w kilku tomach 😉

 

 

Każdy z tych tematów, jakie poruszyliśmy, dzieli się na szereg mniejszych, które decydują o całokształcie. Zebrane w całość będą budować wizerunek marki i w zależności od tego jak dobrze to zaplanowaliście – będą przynosić stosowne korzyści. To jak budować własną renomę w sieci i jaką strategię biznesową wybrać?

To jeden z głównych tematów mojego bloga – mam nadzieję, że czytając moje wpisy łatwiej będzie Wam odpowiedzieć na to pytanie. Ze swojej strony mogę tylko podpowiadać, dzielić się własnymi doświadczeniami i obserwacjami, inspirować, ale nie ma jednego sprawdzonego przepisu na sukces. 

 

Jeśli tego typu podpowiedzi to za mało i oczekujecie bardziej bezpośredniego wsparcia – konieczne będzie wejście w konkrety. Wystarczy, że napiszecie do mnie, opowiecie o swoim biznesie i razem opracujemy skuteczną formę pozyskiwania klientów w internecie i budowania dobrego wizerunku firmy.

Zapraszam!

 

Podobne tematy

Motywacja w biznesie – jak jej nie stracić? Odpowiednia motywacja w biznesie to podstawa. Jest niezbędna do tego, aby zacząć pracować na swoim i realizować swoje pomysły, marzenia. A tak naprawdę jeszcze ważniejsza jest w późniejszych etapach, przy budowaniu własnej marki, prowadzeniu firmy i jej rozwoju.Z motywacją jest trochę jak z miłością - jeśli jej nie pob...
Własna działalność jest jak dziecko Zapewne słyszeliście już kiedyś powiedzenie, że własna firma jest jak jak dziecko. Jeśli prowadzicie już własną działalność, to najprawdopodobniej znacie to z autopsji. Bardziej lub mniej dosłownie. Gdyby zastanowić się nad tym głębiej, porównanie to ma więcej sensu niż może się wydawać. Jest czymś więcej niż tylko zgr...
Instagram w marketingu Kiedy kilka lat temu Facebook wykupił Instagram za ok. miliard dolarów wiele osób nie rozumiało tego posunięcia. Prosty, młody serwis, któremu nie wróżono wielkiego sukcesu, okazał się jednak strzałem w 10. Dziś konkuruje ze swoim starszym bratem i przyciąga coraz więcej użytkowników, w tym również marki.Jak wykorzysta...