Jak pokazują dane, od momentu powstania serwisu w maju 2003 r. LinkedIn zgromadził grubo ponad 800 mln użytkowników z ponad 200 krajów na całym świecie. Śmiało można powiedzieć, że jest obecnie największym „biznesowym” portalem społecznościowym, który już od dłuższego czasu przyciąga nie tylko HR i pracowników. Coraz więcej marek wykorzystuje LinkedIn w marketingu i budowaniu wizerunku firmy. Coraz częściej kanał ten pomaga w nawiązywaniu kontaktów, generowaniu leadów i stanowi nieoceniony dodatek do strategii marketingu cyfrowego. W dzisiejszym wpisie podsumuję podstawowe informacje, dobre praktyki i podpowiedzi jak wykorzystać go w marketingu firmowym.

 

15 podpowiedzi jak wykorzystać LinkedIn w marketingu firmowym

 

LinkedIn to z jednej strony taki sam jak każdy portal społecznościowy, z drugiej strony jego charakter i specyfika jest nieco inna niż w pozostałych social mediach. Skupia się bardziej na biznesie, pracy, rozwoju kariery, na budowaniu kontaktów zawodowych, na dyskusjach branżowych i innych rodzajach działalności biznesowej. Marki nie były bardzo widoczne do tej pory. Z moich obserwacji wynika, że nadal przegrywają z markami osobistymi. Mimo to warto prowadzić tam aktywność firmową. Powodów jest kilka, a o części z nich wspominałem już na blogu gdy pisałem jak promować firmę w sieci.

LinkedIn składa się trochę z innego typu odbiorcy. To z kolei sprawia, że marki muszą trochę w inny sposób wykorzystywać go w marketingu, aby działania były bardziej efektywne. Aby pomóc Ci w nawigacji na LinkedIn jako platformie marketingowej, poniżej opisałem 15 sposobów na to jak wykorzystać LinkedIn w marketingu internetowym i budowaniu marki.

 

 

Linkedin w firmowym marketingu

 

Znajdź wysoce ukierunkowanych klientów

Profilowanie na LinkedIn to naprawdę świetne narzędzie marketingowe. Możesz dokładnie określić branżę, wielkość firmy czy rolę zawodową kontaktów, które chcesz wyszukać. Na przykład, jeśli sprzedajesz oprogramowanie do obsługi klienta małym firmom w Polsce, możesz ustawić wyświetlanie swoich kampanii reklamowych tylko dla firm [mających mniej niż 100 pracowników z siedzibą w Warszawie i w ramach tej grupy wyświetlać reklamy tylko dla kadry kierowniczej w firmach posiadających tytuł obsługi klienta. Poza tym na Linkedin jest większa tendencja pisania o swoich zawodowych doświadczeniach, sukcesach, firmach z którymi współpracujemy. To wszystko pomaga trafić z naszym przekazem bezpośrednio do zainteresowanych osób. Zainteresowanych tematem bezpośrednio związanym z Twoją działalnością.

 

Pozostań na radarach klientów

Po znalezieniu interesujących Cię ludzi, należy nawiązać z nimi pierwszy kontakt. Po pierwszym kontakcie zobaczysz kto wykazał zainteresowanie Twoją firmą. Te osoby będą stanowiły cenną bazę kontaktów, którym po pewnym można przedstawić ofertę. Dzięki codziennym postom i aktualizacji Twojego statusu na LinkedIn możesz być widoczny dla tych potencjalnych klientów cały czas. Możesz proponować swoim kontaktom darmową usługę w ramach sprawdzenia Twoich kompetencji bądź zaproponować udział w firmowym wydarzeniu. Niezależnie do tego jaki będziesz miał pomysł na wykorzystanie LinkedIn w marketingu, musisz być zauważany. Przy czym znaczenie ma tu nie tylko sama aktywność, czy jej częstotliwość. W cenie jak zawsze jest jakość.

 

Rozwiń listę e-mail marketingu

Jedną z opcji jest napisanie na LinkedIn spreparowanego listu z podziękowaniami za połączenie do kontaktów i zaproszenie ich do udziału w liście mailingowej. LinkedIn umożliwia wysyłanie wiadomości do 50 osób jednocześnie. Dołącz do wiadomości e-mail bezpośredni link do rejestracji e-mail. Koniecznie w wiadomości wspomnij co można zyskać rejestrując się Twojej liście mailingowej. Pamiętaj tylko aby nie spamować, nie namawiać – niech to będzie zachęta, a nie natrętne nagabywanie 😉

 

Użyj aktualizacji sponsorowanych

Dzięki Aktualizacjom Sponsorowanym firmy płacą za umieszczenie swojego postu na kanale indywidualnym LinkedIn. Ta funkcja wyświetlenia „pay-per-click” lub „pay-per-1000” oferuje dane demograficzne podobne do innych platform społecznościowych (lokalizacja, płeć i wiek), ale jednym z kluczowych różnic jest możliwość dostosowania na podstawie nazwy firmy, stanowiska, funkcji pracy, umiejętności, szkoły i grupy. Użytkownicy mogą wybrać konkretne branże, bez marnowania środków na zbędnych odbiorców. Za pośrednictwem Aktualizacji sponsorowanej LinkedIn, firma może dotrzeć do niszowej grupy odbiorców, zwiększyć liczbę odwiedzających witrynę i, o ile treść jest wystarczająco atrakcyjna, wygenerować potencjalnych klientów.

 

Publikuj treści wysokiej jakości

Dobra treść może być ściśle ukierunkowana i powinna osiągnąć dwa cele. Po pierwsze, powinna uczyć innych, jak rozwiązać problem lub jak lepiej wykonywać swoją pracę. A następnie powinna wykreować Twój wizerunek profesjonalisty w danym temacie. Jeśli oferujesz użytkownikom prawdziwą wartość, udostępniasz unikalny, ciekawy content, zwiększasz szanse na otrzymanie od nich czegoś w zamian. To może być zaangażowanie, dobra opinia, polecanie i udostępnianie treści dalej, przez co wzrośnie zasięg Twojej publikacji. Innymi słowy, postaraj się „jakoś” zamienić w „jakość” 🙂

 

Posty i artykuły

Publikowanie postów jest obecnie najpotężniejszym narzędziem dostępnym na LinkedIn. Jeśli post będzie wartościowy, jest duża szansa, że użytkownicy i kontakty to docenią, a LinkedIn umieści go w centrum uwagi w jednej ze swoich kategorii. Innym sprawdzonym sposobem na publikowanie contentu jest pisanie artykułów. To opcja, która wyróżnia też LinkedIn od innych portali społecznościowych. Otrzymujemy narzędzie blogowe dzięki któremu możesz zyskać dziesiątki tysięcy czytelników (lub więcej). Na ten moment można pisać je tylko z osobistego profilu, ale co stoi na przeszkodzie, aby podpiąć to pod naszą markę? To świetny sposób na poprawę widoczności!

 

Pomóż swoim pracownikom

Zbierz jak najwięcej pracowników, aby utworzyć i uzupełnić ich profile na LinkedIn. Powinny one zawierać odpowiednie zdjęcia, stosowną historię pracy, w tym opis, w jaki sposób pomagają Twojej firmie. Na LinkedIn jasno widać w jakiej firmie pracuje dana osoba. Jeżeli profil Twojego pracownika będzie się pojawiał regularnie wśród innych użytkowników LinkedIn, więcej osób dowie się o istnieniu Twojej marki, a przez to będziesz miał okazje w naturalny sposób budować swój pozytywny wizerunek.

 

Aktywnie udzielaj się na grupach

Jedna wskazówka, która przynosi duże efekty to dołączenie do grup LinkedIn odpowiednich dla docelowej grupy demograficznej. Jest to nie tylko świetny sposób na „wsłuchanie się” w to, o czym mówi publiczność, ale jest to także okazja, aby przedstawić swoją firmę jako autorytet. Możesz odpowiadać na pytania i pomagać członkom grupy w ich problemach. Co ważniejsze, możesz wysyłać wiadomości do członków grup, w których jesteś, nawet jeśli nie są Twoimi kontaktami. Często polecanym narzędziem jest LinkedIn InMail, który pomaga nawiązać profesjonalny kontakt.

 

Linkedin w marketingu firmowym

 

Spraw, aby strona Twojej firmy miała znaczenie

Ważne jest również, aby mieć zaktualizowaną i spójną obecność swojej marki dzięki własnej stronie profilu firmy. Zdjęcia, kolory i treść na tej stronie powinny być spójne z witryną i innymi profilami mediów społecznościowych, które firma ma. Strona powinna być regularnie aktualizowana, aby marka była aktywna. Wszyscy mieliśmy doświadczenie natknięcia się na martwy profil firmy w mediach społecznościowych. Zaplanowanie obecności na LinkedIn, a następnie brak aktywności, nie będzie profesjonalny i może negatywnie wpłynąć na odbiór Twojej firmy. Lepiej zaplanować jeszcze większą integrację z firmową stroną. Nie tylko dzieląc się blogowymi wpisami, ale też wstawiając linki odnoszące się do oferty, dodatkowym informacji o naszej marce, naszych sukcesach, partnerstwach, podejściu do biznesu. To zwiększy ruch na Twojej stronie, a tym samym nabierze ona jeszcze większego znaczenia.

 

Nie zapomnij wybrać własnego adresu URL

Każdy powinien ubiegać się o swój niestandardowy adres URL, aby upewnić się, że zawiera on swoją nazwę (np. Http://linkedin.com/in/mojafirma). Jest to szczególnie ważne dla osób, które mają duży kontakt z potencjalnymi klientami – szczególnie tych, którzy są w usługach profesjonalnych i sektorze B2B – ponieważ podczas spotkania z kimś, kogo jeszcze nie znają, wiele osób będzie wyszukiwać w Google nazwę osoby, z którą się spotykają, aby dowiedzieć się więcej. Podanie własnego adresu URL zwiększa prawdopodobieństwo, że Twój profil LinkedIn znajdzie się na górze wyników wyszukiwania.

 

Wypełnij sekcję Podsumowanie we własnym profilu

Sekcja podsumowania jest najczęściej pomijaną częścią. Masz 2000 znaków, aby porozmawiać z grupą docelową, bezpośrednio i przekonująco. Pisz w pierwszej osobie, jasno i zwięźle, podsumuj to co chcesz podkreślić. Wiele osób woli odwiedzać LinkedIn niż stronę internetową. Ludzie chcą połączyć się z daną osobą przed zakupem produktów lub usług, a to jest Twoja okazja, aby przedstawić się potencjalnym klientom. Możesz podać swoje dane kontaktowe na końcu sekcji podsumowania. Chociaż nie jest miejsce stworzone do tego celu, możesz dzięki temu dodatkowo ułatwić innym osobom skontaktowanie się z Tobą.

 

Pomyśl o tym jak o grze liczbowej

Dowiedziałem się, że marketing LinkedIn to więcej nauki, mniej sztuki. Innymi słowy, jest to gra liczbowa. Wiem, że w każdą środę nawiązuje kontakt z co najmniej 500 członków kadry kierowniczej na poziomie C. Te działania doprowadzą mnie do około sześciu odpowiedzi, a dwie z tych sześciu zostaną klientami. Dzięki takiemu podejściu możesz dokładnie określić swoje wyniki i przyszłe cele, albo chociaż mieć punkt odniesienia. Im bardziej konkretny cel sobie narzucisz, tym łatwiej będzie Ci ocenić własną skuteczność i postępy.

 

Unikaj agresywnej sprzedaży

Traktuj LinkedIn jak każdą inną formę marketingu, którą prowadzisz i zapoznaj się z najnowszymi trendami.  Przeczytaj o marketingu treści i marketingu przychodzącym i zastosuj te strategie w sieci. Na LinkedIn jest wielu ludzi, którzy zachowują się jak sprzedawcy z lat 80., więc bądź mądry i nie zostań jednym z nich 😉 Zwłaszcza, że nachalna reklama, sztuczność i agresywna sprzedaż tylko zniechęci odbiorców. A utraconego zaufania i sympatii może już nie dać się odzyskać. Zwłaszcza, że w Linkedinie odpowiadasz za to często własnym nazwiskiem.

 

Zacznij od połączeń, a następnie buduj relacje

LinkedIn to sieć społecznościowa dla profesjonalistów umożliwiająca nawiązywanie kontaktów z innymi specjalistami. Właściciel firmy może i powinien łączyć się z potencjalnymi partnerami, partnerami strategicznymi, polecającymi i innymi właścicielami firm. Po nawiązaniu tych połączeń właściciel firmy może rozwijać relacje, sieć przydatnych kontaktów ze specjalistami z różnych branż i światów. Poznajemy ludzi, którzy mogą stać się naszymi przyszłymi klientami, albo partnerami w biznesie.

 

LinkedIn to świetne narzędzie dla firm, które chcą zaistnieć w sieci. Możesz w efektywny sposób kreować i prezentować wizerunek swojej marki, co pozwoli Ci zainteresować sobą potencjalnych klientów. Możesz też rozwijać sieć kontaktów zawodowych i realizować strategię marketingową. W takich działaniach liczy się przede wszystkim konsekwencja, właściwe podejście i wykorzystanie dostępnych narzędzi dodatkowych.. Nie musisz skupiać się wyłącznie na promowaniu swoich usług, na akcjach reklamowych. Zawsze w cenie jest wartościowy content i komunikacja. Już samo to niesie za sobą dużą wartość dla rozwoju Twojego biznesu. Jeśli nie masz odpowiedniej ilości czasu czy doświadczenia na osobiste prowadzenie swoich działań marketingowych, możesz skorzystać z wsparcia specjalistów. Polecam zespół Contentowców, którzy mogą pomóc Ci stworzyć jakościowy content na social media i rozbujać Twój profil firmowy.