Dzisiejszy wpis jest bezpośrednio związany z niedawno opublikowanym vlogu na moim kanale: Współczesny marketing i dotyczyć będzie… zaskoczę Was – marketingu.

Jako, że parę lat już żyję, pamiętam czasy kiedy portale społecznościowe jeszcze raczkowały, nikt nie myślał szczególnie o łączeniu marketingu z PR, a tym bardziej o wykorzystaniu np. sztucznej inteligencji.

Współczesny marketing to już zupełnie inna bajka, niż kiedyś…

 

Marketing kiedyś…

 

Kiedyś podejście było zupełnie inne. Bardziej stawiało się na bezpośredni kontakt z klientem, marketing tradycyjny był bardziej kojarzony ze sprzedażą, a jego rola i zakres był zdecydowanie mniejszy niż obecnie. Nikt wtedy nie oczekiwał, że marketingowiec będzie tworzył grafiki, pisał blogi, zajmował się szeptanką, myślał o trwałym budowaniu wizerunku firmy. Marketing funkcjonował w bardziej okrojonym zakresie, a z drugiej strony mam wrażenie, że przez to był prostszy i skuteczniejszy niż obecnie.

Nie ma się czemu dziwić. Inne czasy, inny klient. Korzystaliśmy z narzędzi, które były dostępne w danej chwili. W 2007 roku nie było jeszcze Facebooka w Polsce, ale to nie znaczy, że nie było żadnych portali społecznościowych. Pamiętacie Naszą Klasę? Albo Grono? Mało kto wtedy myślał nad biznesowym i marketingowym wykorzystaniu obecności na tego typu portalach. Były inne sposoby.

 

Tradycyjny marketing miał się wtedy dobrze. Teraz można powiedzieć, że już umiera. Dlaczego?

Stracił swoją siłę przebicia, wraz z rozwojem technologii, internetu zmieniało się też zachowanie klientów. Klientów czyli nas samych. Nasze zachowanie i potrzeby uległy przekształceniu i to proces nieodwracalny. Mało kto skusi się teraz na zakup produktu po telefonie z call center. Mało kto kupi daną usługę bazując na samych zapewnieniach, czy ładnie brzmiących formułkach marketingowych… Wszystko może sobie sprawdzić i porównać nie wychodząc z domu, a tego typu kontakty i metody już bardziej drażnią, niż działają.

 

Telefony, akwizytorzy, nawet mailing – kiedyś sprawdzone rozwiązania, dziś odchodzą do lamusa. Mamy inną świadomość, mamy inne podejście, inne narzędzia – świat pędzi nieustannie do przodu. Za kilka lat będą się śmiać ze współczesnego nam marketingu – to pewne.

Dlatego nie ma co skupiać się na przeszłości i rozmyślać jak to było kiedyś – czy było lepiej, gorzej – warto być na czasie i dostosowywać się do bieżących trendów w marketingu, aktualnych rozwiązaniach i technologii. To zapewni rozwój naszego biznesu i da realną szansę na zwiększenie skuteczności naszych działań marketingowych.

 

Współczesny marketing

 

Dziś pod hasłem marketing mieści się dużo więcej niż te kilkanaście lat temu. Współcześnie ma znacznie więcej wspólnego z PR, z reklamą i kreowaniem wizerunku firmy.

To z jednej strony komplikuje nasze działania, a z drugiej daje zupełnie nowe możliwości. Wspominałem w swoim vlogu, że nie każdy portal społecznościowy, nie każde narzędzie marketingowe nadaje się do każdego biznesu. To jest mocno uzależnione od branży, charakteru naszej działalności, od produktu i grupy docelowej.

 

Nie będę się powtarzał, zachęcę Was do zerknięcia na mój kanał YouTube, do przeczytania starszych wpisów na blogu odnośnie marketingu i portali społecznościowych, a sam skupię się teraz na wybranych ciekawostkach. Tak jak wspomniałem – współczesny marketing daje nam olbrzymie możliwości – mam nadzieję, że zaskoczę Was kilkoma pomysłami 😉

 

Sztuczna inteligencja

 

Kiedyś nie do pomyślenia, science fiction, dziś powoli staje się regularną praktyką marketingową wykorzystywaną choćby na stronach internetowych albo w portalach społecznościowych. Boty na Facebooku są na to dobrym przykładem. Przy dobrym zrozumieniu i zaplanowaniu tego narzędzia, nie tylko odciążają w kontaktach z klientami, ale też zwiększają zaangażowanie. SI powinna odpowiadać na potrzeby i problemy klientów tak samo dobrze jak człowiek, a nawet lepiej, bo nie czuje zmęczenia i nie miewa złych dni. Chociaż…

 

Personal branding

 

Wspomniałem o tym na filmie – czyli w skrócie zarządzanie osobą jako marką. To strategia marketingowa, która pomaga nadać firmie ludzkiego oblicza i na odwrót. Pozwala budować własną reputację, a przy okazji kreować pozytywny wizerunek biznesu. Sprawdza się dobrze w przypadku osób publicznych, ale również w przypadku kiedy chcesz podmienić firmowe logo na własną twarz 😉

 

Rzeczywistość wirtualna (VR)

 

Kolejna nowinka. Korzystanie z rzeczywistości wirtualnej może być nie tylko ciekawostką samą w sobie, ale też skutecznym elementem przykuwającym uwagę, wyróżniającym nas z tłumu. A to w marketingu pozostaje akurat niezmienne od zawsze. Ważne aby wykorzystać tą technologię w sposób zbieżny z  komunikacją marki i dopasowany do naszej grupy odbiorców. Tak jak SI – ta technologia cały czas się rozwija, co daje szansę wyprzedzić konkurencję.

 

Marketing kiedyś, a dziś

 

Interaktywny content

 

Od ładnych kilku lat najczęściej powtarzaną marketingową formułką jest : „Content is King”. A ja powiem więcej: Interactiv Content is King! To widać coraz wyraźniej, że ludzie tak przywykli do internetu, że nie wystarczy już „tylko” dobra treść. Trzeba to jeszcze ciekawie pokazać. Tu z pomocą przychodzą interaktywne rozwiązania, czyli różnego rodzaju bajery graficzne, animacje, wyświetlanie naszych treści w oryginalnych formach wizualnych. Oczywiście tu dużo zależy od wyczucia smaku, funkcjonalności, pomysłu i wielu innych czynników, ale warto o tym pomyśleć.

 

Posty 3D

 

To nowość od Facebooka – łączy się trochę z wątkiem o VR i interaktywnych treściach. To możliwość pokazania produktów w technologii 3D. Jak się okazuje to wcale nie jest trudne w praktyce, a efekt robi wrażenie. Idealne rozwiązanie dla niektórych sklepów internetowych. Jeśli jesteście ciekawi jak to wygląda to polecam profil LEGO na FB 🙂

 

Wyszukiwanie głosowe

 

Wyszukiwanie głosowe to technologia, która rozwija się od dłuższego czasu. Zmienia sposób interakcji i zachowań klientów w sieci. Myślę, że w kolejnych latach ta tendencja będzie nabierała na znaczeniu, a przez to jeszcze bardziej wpływała na działania marketingowe. Coraz częściej zdarza się, że zamiast pisać wolimy po prostu zapytać. To szybsze, wygodniejsze, dodatkowo łamie pewne granice. Już dziś prowokuje to zmianę podejścia do SEM, do tego jakie tworzymy treści w marketingu internetowym.

 

Marketing doznań

 

Czyli marketing, który wzbudza emocje i pobudza zmysły. Tak jak wspomniałem na początku wpisu – marketing to już coraz rzadziej typowa sprzedaż. Teraz sprzedajemy wrażenia, odczucia związane z naszym produktem lub usługą. Pomocne w tym może być opowiadanie historii, czyli storytelling, o którym pisałem już w poprzednich wpisach na blogu.

 

Influencerzy

 

Czyli w ostatnich latach modna tendencja do łączenia się firm i celebrytów. Modna bo skuteczna. Oczywiście celebrytów w tym dobrym znaczeniu – chodzi o popularne osoby, które mają swoją publiczność i fanów. Tu nie chodzi tylko o pokazanie w reklamie znanej twarzy obok naszego produktu. Popularni blogerzy, youtuberzy, muserzy to osoby, które zdobyły już zaufanie swoich fanów i mają naprawdę imponujące zasięgi w internecie. Teraz wystarczy zapłacić naszej gwieździe internetu, aby zrobiła filmik z naszym produktem, poleciła i czekamy na zalewające nas zlecenia. Taki marketing i reklama nie tylko bywa skuteczniejsza, ale i tańsza. Warto o tym pomyśleć.

 

 

Oczywiście nie wszystko jest dla każdego. Sami musicie wiedzieć czy dane rozwiązanie, działania marketingowe będą miały zastosowanie i sens w Waszym przypadku. Mam nadzieję, że dzisiejszy tekst był dla Was zachętą, inspiracją, albo podpowiedzią, którą zdecydujecie się wykorzystać w Waszych działaniach. Zapewne tak jak i ja – nie wykorzystacie wszystkich dostępnych narzędzi, technologii i metod marketingowych. Natomiast dobrze mieć świadomość tego w jaką stronę to idzie, aby wiedzieć na jakim etapie tej drogi się znajdujemy i w jakim kierunku dobrze będzie zmierzać.

Powodzenia!