Marketing szeptany, buzz marketing, czy mówiąc potocznie „szeptanka”, często jest kojarzona ze spamem i dość kontrowersyjnym narzędziem marketingowym. Ale czy słusznie? 

Na czym polega marketing szeptany i jakie korzyści może przynieść?

 

Co to jest marketing szeptany?

 

Marketing szeptany nie jest niczym nowym, to narzędzie wykorzystywane, w tej czy innej formie, od wielu lat. Ma na celu wywołać dyskusję na temat związany z daną marką, produktem, usługą i być ich naturalną reklamą.

Może mieć formę rekomendacji, opinii, polecania usług lub produktu, komentarzy, dialogu. To promocja polegająca na wchodzenie w interakcję z potencjalnym klientem i najlepiej jeśli ma naturalną i niewymuszoną formę. To dawanie powodu i miejsca do rozmów związanych w jakiś sposób z naszą działalnością.

 

Z oczywistych względów najczęściej można się z nim spotkać w internecie, który daje możliwość łatwej komunikacji i budowania sieci społeczności. Dlatego też wszelkiego rodzaju serwisy i fora dyskusyjne, blogi, portale społecznościowe są naturalnym środowiskiem dla marketingu szeptanego.

Żebyśmy mieli jasność. Buzz marketing nie powinien bezpośrednio nakłaniać, namawiać do zakupu. Zazwyczaj to pobudzenie dyskusji, w której nasza marka jest tylko w tle. To dyskusja, która opiera się na rzeczywistych komentarzach rzeczywistych internautów. Wspomniałem na wstępie o złej łatce, która jest poniekąd przypięta do buzz marketingu. Głównym powodem jest nagminne wykorzystywanie go do spamu i tworzenia fałszywego przekazu. Ale czy rzeczywiście oznacza to, że to szeptanka jest zła sama w sobie?

 

 

A jak kojarzy się Wam telemarketing, call center? Od lat wykorzystuje się go do sprzedaży usług, produktów, do kampanii informacyjnych i reklamowych. Podejrzewam, że 90% z Was nie lubi odbierać tego typu telefonów, zwłaszcza jeśli w trakcie rozmowy ktoś nachalnie próbuje wcisnąć nam dodatkowe promocyjne pakiety, albo rewolucyjny produkt, który odmieni nasze życie. Ale czy oznacza to, że każda forma telemarketingu musi być zła? Moim zdaniem, narzędzie samo w sobie, nie stanowi realnej wartości. Dopiero gdy trafi w odpowiednie ręce i będzie umiejętnie wykorzystywane – nabiera znaczenia. Tak to działa, nie tylko w marketingu. Podam prosty przykład: nóż kuchenny – będzie nieoceniony w trakcie przygotowywania posiłku, ale komuś innemu może posłużyć jako broń, narzędzie zbrodni. Mam nadzieje, że rozumiecie przesłanie?

 

Efektywność danego narzędzia jest uzależniona od sposobu jego wykorzystania. Marketing szeptany, często jest po prostu źle wykorzystywany, co sprawia, że nie tylko nie przynosi oczekiwanych korzyści, ale daje efekty odwrotne do zamierzonych. A wystarczy pamiętać o kilku podstawowych zasadach i dobrych praktykach:

  • działaj jawnie
  • inicjuj wartościowe dyskusje na tematy ściśle związane z Twoją działalnością
  • określ grupę docelową i wyjdź z dopasowanym komunikatem
  • nie twórz sztucznych kont, profilów, opinii
  • nie wprowadzaj w błąd odbiorców, podawaj tylko prawdziwe informacje
  • unikaj bezpośredniej reklamy i namawiania
  • nie oczerniaj konkurencji
  • z wyczuciem wybieraj miejsca na szeptankę
  • buzz marketing nie powinien być kierowany do dzieci
  • pamiętaj o obowiązujących przepisach np. prawach autorskich, prawie do ochrony danych itp.

 

Przez przypadek wyszło 10 punktów, więc możemy uznać, że to taki mini dekalog buzz marketingu. Chyba, że dodalibyście jeszcze coś od siebie?

 

Pamiętajcie, marketing szeptany to tylko narzędzie. Nieumiejętnie i nieudolnie prowadzony może nam przynieść więcej problemów niż korzyści. Dziś jednak skupimy się na jego zaletach, bo ma ich całkiem sporo…

 

Zalety marketingu szeptanego - baner

 

Zalety marketingu szeptanego

 

Marketing szeptany ma szereg zalet, które pomogą Wam skutecznie promować markę i realizować naszą strategię marketingową. Tak jak wspomniałem – wszystko oczywiście zależy od umiejętnego wykorzystania tego narzędzia. Jeśli będziecie szukali wsparcia w takich działaniach, skontaktujcie się ze mną – chętnie pomogę Wam to zaplanować i zrealizować! A teraz podpowiem kilka argumentów dlaczego warto.

 

Niskie koszty marketingu szeptanego

 

To jedna z tych bardziej oczywistych zalet marketingu szeptanego. Dzięki temu, że nie generuje dużych kosztów własnych, staje się bardziej uniwersalnym narzędziem. Dostępnym dla każdego – niezależnie od branży czy rozmiaru biznesu. Oczywiście, jeśli zamierzasz powierzyć tego typu działania zewnętrznej agencji marketingowej musisz liczyć się z koniecznością inwestycji odpowiedniej sumy. Natomiast z powodzeniem możesz się tym zająć sam, lub zlecić pracownikowi. Wszystko zależy od skali działań i założonych celów.

 

Pozyskanie fanów i klientów

 

Marketing szeptany to doskonała pomoc w pozyskiwaniu fanów naszej marki, którzy w konsekwencji staną się naszymi klientami. A przynajmniej mamy taką nadzieję, prawda? 🙂 Dyskusja wokół naszej marki pobudzi zainteresowanie i aktywność odbiorców. Pomoże budować społeczność. Jeśli mamy argumenty, które przyciągną klientów, wystarczy to tylko umiejętnie i naturalnie przekazać i pozwolić aby ta informacja rozprzestrzeniała się wirusowo po sieci. Sam zdobyłem kilku klientów dzięki szeptance na forach tematycznych i jestem żywym dowodem, że to nie tylko teoria.

 

Dotarcie do grupy docelowej

 

To bardzo ważne we wszystkich działaniach marketingowych. Staramy się trafić do określonej przez nas grupy docelowej z dopasowanym przekazem. Buzz marketing świetnie się do tego sprawdza. Zauważyłem też z własnego doświadczenia, że pozwala dotrzeć do specyficznej grupy internautów. Na przykład do osób, które nie znoszą reklam w sieci, ignorują je z zasady, mają włączone blokady w przeglądarce itp. Do tych, którzy cenią sobie bardziej opinie innych, niż reklamę – wolą wejść w interakcję, dyskusję, a nie oglądać ładne banery, które w rzeczywistości niewiele mówią. Dobrze prowadzona szeptanka pozwala dotrzeć tam, gdzie nasze inne formy reklamy nigdy nie dotarły 😉

 

Budowanie wizerunku firmy

 

Budowanie wizerunku to szerokie pojęcie, ale równie szerokie może być wykorzystanie do tego celu marketingu szeptanego. Pozwala stworzyć odpowiednią otoczkę wokół naszej marki, z jednej strony jest naturalny, a z drugiej ma jasno określone cele biznesowe. Jeśli wykorzystamy szeptankę nie tylko do reklamy, ale do budowania wizerunku specjalisty w sieci, to realnie będziemy budować także pozytywny wizerunek firmy, pod której szyldem działamy. Przypominam, że buzz marketing powinien być jawny – tylko wtedy odczujemy w pełni jego zalety.

 

Pozycjonowanie i widoczność w sieci

 

Marketing szeptany ma pozytywny wpływ na pozycjonowanie i poprawę widoczności w wyszukiwarkach internetowych. Zwiększa ruch na naszej stronie, zwiększa ruch na dane słowa kluczowe związane z naszą działalnością, zwiększa rozpoznawalność brandu w sieci. Może nie zrobicie przy jego pomocy TOP10, ale nie temu ma służyć. Będzie natomiast stanowił świetne uzupełnienie Waszych działań SEO i SEM.

 

Źródło wiedzy o klientach i rynku

 

Buzz marketing daje nam możliwość poznać potrzeby naszych potencjalnych klientów, dokładne oczekiwania co do danego produktu, usługi. Pomaga poznać branżę i rynek od środka. To nieoceniona wiedza, którą trudno zdobyć bez bezpośredniego kontaktu z odbiorcą. Trzeba tylko umieć słuchać.

 

Walka z konkurencją

 

Szeptanka to dobra broń do wali z nieuczciwą konkurencją. Fałszywe komentarze, celowo zaniżane opinie to smutne i powszechne zjawisko. Trudno jest się bronić przed takimi nieczystymi zagraniami, ale z pewnością warto z nimi walczyć. Całkiem niezłym sposobem jest marketing szeptany. Bynajmniej nie chodzi mi o wpisywanie własnych, sztucznych opinii , które pokryją negatywne. To słabe rozwiązanie. Lepiej jak ma to formę mobilizacji naszych fanów, partnerów i klientów, aby to oni podzielili się swoimi pozytywnymi wrażeniami i stanowili naturalną odtrutkę na wylewający się jad konkurencji.

 

Budowanie relacji i zaufania

 

Często jest tak, że staramy się mówić językiem naszych fanów, ale komunikując się jako marka, nie zawsze możemy to skutecznie zrobić. Wypowiadanie się jako jeden z użytkowników często dodaje nam wiarygodności i pozwala skracać dystans. Łatwiej tworzyć autentyczne relacje, w którym nasza marka znajduje się lekko w tle. Dobre relacje budują zaufanie, a zaufanie przyciąga kolejnych klientów itd.

 

Szybkie efekty szeptanki

 

Inną zaletą marketingu szeptanego jest fakt, że na efekty nie trzeba długo czekać. Co więcej, nie są to tylko jednorazowe działania, które przynoszą jednorazowe efekty. Zwłaszcza, że w internecie nic nie ginie – podobno 🙂

 

 

Mam nadzieję, że dzisiejszym tekstem udało mi się zachęcić Was do aktywnego korzystania z buzz marketingu – oczywiście z głową! Jeśli macie jakieś pytania, wątpliwości, albo odmienne zdanie niż ja – nie krępujcie się dać temu wyraz, na przykład w komentarzach!

A jeśli szukacie bezpośredniego i bardziej praktycznego wsparcia przy działaniach marketingowych, polecam się i zapraszam do kontaktu!