Dokładnie 25 maja 2018 roku w życie wchodzi RODO – nowe przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych. Jeśli Twoja firma w jakikolwiek sposób przetwarza dane – musisz odpowiednio przygotować się na te zmiany.

Taryfy ulgowej nie będzie, a kary są surowe…

RODO 2018

Z pewnością nie pierwszy raz słyszycie o RODO i zapewne część z Was podjęła już odpowiednie kroki z tym związane – ale nie wszyscy. Nadal do WBT-IT wpływają zgłoszenia z prośbą o wsparcie w przygotowaniu firmy do nadchodzącej rewolucji w ochronie danych osobowych.

No właśnie – czy rewolucja to dobre słowo?

Wydaje się, że tak – w końcu europejskie regulacje dotyczące ochrony danych nie były aktualizowane od ponad 20 lat! Ponadto w zdecydowanej większości przypadków firm jest to związane z głębokimi zmianami – nie tylko mentalnymi, czy w samym podejściu do danych osobowych.

Dlatego rewolucja zdaje się trafnym określeniem. Choć związana jest z dodatkowymi kosztami, obowiązkami, wdrożeniami to można powiedzieć, że jest w interesie nas wszystkich.

O RODO powstało już sporo książek i materiałów. Sporo ciekawych i ważnych informacji znajdziecie w darmowym poradniku: “Polityka bezpieczeństwa” przygotowanym przez WBT-ODO.

Jeśli chcesz się z nim zapoznać, wystarczy że klikniesz w poniższe zdjęcie.

RODO - czyli (nie)mała rewolucja w przepisach

Znajdziecie tam sporo podstawowych informacji o zmianach jakie nas czekają, o obowiązkach administratora danych i karach jakie grożą w przypadku niedostosowania się do unijnego rozporządzenia. 

Na firmowym profilu WBT-IT staramy się też odpowiadać na najczęściej zadawane pytania dotyczące RODO – zapraszam do obserwowania wpisów na bieżąco. 

Po cichu liczę, że zajrzycie do bezpłatnego ebooka WBT-IT, albo odwiedzicie profil Facebookowy więc daruję sobie opowiadanie wszystkiego od początku. Wspomnę tylko o podstawowych, najważniejszych zmianach bez przesadnego wchodzenia w detale…

Podstawowe zmiany w związku z RODO

Oto kilka z najważniejszych zmian jakie niesie ze sobą RODO:

  • Bezpośrednia odpowiedzialność przetwarzającego dane – bardziej restrykcyjne obowiązki przy tworzeniu umów o przetwarzanie danych, zwiększa się odpowiedzialność administratora danych, ale i konsekwencje. Wzrasta ryzyko kar finansowych, a nawet odpowiedzialność karna
  • Rozszerzone prawa obywateli – wchodzi w życie prawo do bycia zapomnianym (całkowite usunięcie danych), jak również prawo do przeniesienia danych, prawo dostępu i wglądu w swoje dane
  • Ograniczenia w profilowaniu danych – czyli zła informacja zwłaszcza dla marketerów – powstaje obowiązek uzyskania zgody na profilowanie jeszcze przed zebraniem danych, oraz konieczność akceptacji odmowy na takie działania
  • Wyznaczanie IODO – chodzi o wyznaczenie Inspektora Ochrony Danych Osobowych, który musi posiadać fachową wiedzę i uprawnienia
  • Dokumentacja – powstaje obowiązek prowadzenia rejestrów danych uwzględniających m.in.: powody przetwarzania danych, kategorie, adresatów, rejestry transferów danych, rejestry naruszeń i incydentów
  • Naruszenia – obowiązkiem administratorów danych będzie zgłaszanie w ciągu 72 godzin od wykrycia do właściwego organu nadzoru przypadków naruszeń a czasami konkretnych osób, których dane zostały naruszone
  • Zgody – czyli zwiększenie znaczenia zgód na przetwarzanie danych, nowe zasady ich uzyskiwania i weryfikowania
  • Obowiązek informacyjny – tu też wzrasta znaczenie komunikacji z osobami których dane przetwarzamy, rozporządzenie wskazuje na informacje, które muszą zostać przekazane przez podmioty przetwarzające dane osobowe
  • Transfer danych poza UE – czyli regulacje dotyczące przekazywania danych poza Unię Europejską, jak również sposób zarządzania informacja i uprawnieniami w międzynarodowych grupach

Tak jak wspomniałem to tylko podstawowe zmiany w związku z RODO opisane ogólnie, a jak zazwyczaj bywa “diabeł tkwi w szczegółach” – także naprawdę warto przyjrzeć się temu bliżej jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś.

Zwłaszcza, że konsekwencje niedostosowania się do nowych zasad będzie skutkowało surowymi sankcjami…

RODO 2018

RODO – konsekwencje i kary

Możecie to potraktować jako straszak albo czynnik mobilizujący 🙂

Od 25 maja 2018 roku za złamanie przepisów regulujących ochronę danych osobowych przedsiębiorcom grożą sankcje o charakterze karnym, administracyjnoprawnym, cywilnoprawnym jak również bardzo wysokie kary finansowe. 

Odpowiedzialności karnej podlegają konkretne osoby fizyczne – w największym stopniu administratorzy danych, pracownicy działów marketingu, HR, sprzedaży. Wszelkie nieuprawnione przetwarzanie danych, udostępnianie ich osobom nieuprawnionym, naruszanie obowiązków informacyjnych czy kontrolnych może skutkować nawet pozbawieniem wolności do trzech lat!

Czy potrzebujesz większej motywacji do wdrożenia i przygotowania odpowiednich procedur w swojej firmie?

Na początku wspomniałem, że rewolucja w ochronie danych osobowych jest w interesie nasz wszystkich. Jeśli do tej pory nie stosowałeś zakazanych praktyk w tym zakresie, masz w firmie wdrożone rozwiązania związane z polityką bezpieczeństwa i ODO to być może czeka Cię bardziej ewolucja niż rewolucja. Tak czy inaczej dobrze abyś był świadomy zmian jakie już wkrótce dotkną nas wszystkich.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w tym zakresie – skontaktuj się ze mną.

Pracuję ze zgranym zespołem fachowców z różnych dziedzin – mamy doświadczenie w tego rodzaju wdrożeniach i wiemy jak bezboleśnie przeprowadzić Cię przez kręte ścieżki RODO.

A może masz już to za sobą i chcesz podzielić się swoimi przemyśleniami?

Zapraszam do komentowania i aktywności!

Zobacz inne wpisy na blogu

 

Podobne tematy

Jak stworzyć skuteczny mailing? Trudno znaleźć firmę, w której nie wykorzystywało lub nie wykorzystuje się mailingu do działań marketingowych. Nie ma się czemu dziwić. To jeden z najtańszych, najwygodniejszych, a przy tym nadal skuteczny sposób komunikacji z klientem. Ale czy na pewno? Jak stworzyć skuteczny mailing?   Marketing internetowy w bizn...
Jak promować lokalny biznes? Skuteczna promocja biznesu, niezależnie od jego skali to spore wyzwanie. Potrzeba reklamy, promocji, wyróżnienia się spośród konkurencji i budowania wizerunku marki jest jednak na tyle istotna, że jest to wyzwanie, któremu trzeba stawić czoło.Dziś podpowiem Wam kilka praktycznych porad jak promować swój biznes lokalnie...
Jak być bardziej konkurencyjnym? Konkurencja w biznesie jest, była i zawsze będzie, niezależnie od tego jaką firmę prowadzimy i w jakiej branży działamy. Kluczowe zatem staje się zbudowanie strategii biznesowej, która da nam szansę wygrać tę niekończącą się "bitwę o klienta".   Konkurencja w biznesie   W dzisiejszych czasach konkurencja prakt...