Widzisz swoje dziecko, które korzysta z TikTok’a i zastanawiasz się dokąd zmierza świat? Widzisz jak nagrywa filmiki (duuużo filmików), udając dziwne ruchy, miny, a wszystko do muzyki przy której krwawią uszy i powoli zaczynasz wątpić w przyszłość ludzkości? Nie jesteś sam. Takich boomerów i dziadersów jak Ty i ja jest więcej. To chyba dobra wiadomość 🙂 Będziemy mogli sobie ponarzekać wspólnie i powspominać czasy kiedy rozrywkę zapewniał nam trzepak na podwórku, Riki-Tiki (pamiętacie?!) albo gra w kapsle, kwadraty, łażenie pod drzewach itd. Pozostaje pytanie, czy jak opowiesz to swojemu dziecku (np. że chodziłeś po dziwnych, menelskich miejscówkach i zbierałeś kapsle po piwie), to nie popatrzy się na Ciebie dokładnie w ten sam sposób jak Ty, gdy nagrywa swoje dziwne tańce na TikToku 😉

Do czego zmierzam? Chciałbym abyście spojrzeli na TikToka z dystansem. Przynajmniej na potrzeby tego artykułu. Traktując go po prostu jako bardzo popularną aplikację do komunikacji, którą można wykorzystać w szerszy sposób niż robią to Wasze dzieci. Między innymi w social media marketingu i w rozwoju firmy. Jak? Dlaczego i kiedy warto to zrobić?

 

Czym jest TikTok i na czym polega jego fenomen?

 

 

TikTok to najszybciej rozwijające się medium społecznościowe na przestrzeni ostatnich lat. Niezależnie jak sami na to patrzycie, fakty są takie, że w Polsce ma już około 6,5 mln użytkowników, a jego popularność stale rośnie. Wcześniej aplikacja była znana pod nazwą Musial.ly – została udostępniona w 2014 roku i w początkowym założeniu miała być edukacyjnym projektem. Użytkownicy zdecydowali inaczej 🙂 Gdy Musial.ly zostało przejęte za około miliard dolarów przez właściciela aplikacji TikTok, obie aplikacje zostały połączone w jedną i dziś jest jednym z wiodących startupów na świecie. No dobrze ale na czym polega i jak wygląda korzystanie z TikToka?

 

TikTok to platforma, która daje swoim użytkownikom możliwość wysyłania krótkich materiałów wideo. Zabawa tkwi nie tylko w tworzeniu filmików ale też ich edytowaniu, kreatywnym przerabianiu, bawieniu się niezliczonymi efektami, motywami itd. Do tego dochodzi specyficzna społeczność, duża ilość młodych influencerów, mnóstwo różnego rodzaju wyzwań i kreatywnych inicjatyw. Może z tymi kreatywnymi inicjatywami to trochę przesadziłem 😉 Natomiast jeśli ktoś zapyta mnie w czym tkwi fenomen TikToka, odpowiem szczerze, że nie mam zielonego pojęcia. Tak jak i setki tęgich głów, które być może chciałyby wprowadzić na rynek aplikację, która w podobnym tempie zyska tak dużą popularność. Można pomyśleć, że to apka jak każda inna, w końcu nie wprowadziła szczególnie innowacyjnych pomysłów i funkcji… Gdzie tkwi zatem haczyk? Dlaczego jest taka popularna? Myślę, że najważniejszym czynnikiem jaki miał i nadal ma na to wpływ, jest grupa docelowa odbiorców.

Z TikToka korzystają głównie młodzi użytkownicy. Co najmniej 50% użytkowników ma od 13 do 18 lat (30% to osoby w wieku 20-29 lat, 16% to odbiorcy w wieku 30-39 lat). Mimo, że na rynku jest dostępnych kilka już istniejących portali, nie ma w tym nic dziwnego, że kolejne pokolenie digital szuka dla siebie nowych miejsc, przestrzeni i form komunikacji w sieci. To też siłą rzeczy staje się jednym z powodów dla których warto przyjrzeć się aplikacji TikTok i przeanalizować czy można ją efektywnie wykorzystać jako narzędzie marketingowe.

 

Marketing na TikToku – dlaczego warto?

 

Według danych, ok 60% procent polskich użytkowników tej aplikacji to osoby pełnoletnie. A co za tym idzie – podejmujące decyzje zakupowe i stanowiące odpowiednią grupę docelową w przypadku wielu usług i produktów. Natomiast TikTok to też możliwość dotarcia właśnie do tych młodszych odbiorców, którzy może nie mają jeszcze własnego konta w banku ale z pewnością mają wpływ na decyzje zakupowe swoich rodziców. Jako ojciec wiem to z autopsji 🙂

TikTok daje możliwość dotarcia do nich w ich naturalnym środowisku. Wiele firm, których usługi lub produkty kierowane są do młodych ludzi wykorzystały już tę platformę jako ważny kanał komunikacyjny z odbiorcami, których trudno byłoby spotkać w innych miejscach i mediach. Jedną z ważniejszych zasad udanego marketingu to bywać tam, gdzie jest nasza społeczność. Jeśli wiesz, że na TikToku znajduje się liczna grupa potencjalnych klientów na Twoje usługi, dlaczego miałbyś to zignorować? To nie jedyny powód dla którego warto zaangażować się w marketing na TikToku.

To nowa platforma, która jeszcze nie jest wyeksploatowania przez rynek marketingowy. To ważna informacja, bo ma swoje bezpośrednie przełożenie na ceny reklam i budowanie zasięgu w portalu. Na początku swojej drogi serwisy takie jak Facebook, Instagram, LinkedIn też kusiły dużymi zasięgami. Jednak wraz z rozwojem, darmowy i organiczny zasięg został zastąpiony płatnym, a Ci którzy na początku zbudowali społeczność naturalnie, oszczędzili sporych kosztów promocyjnych. Podobnego scenariusza można spodziewać się za jakiś czas również w przypadku TikToka. Dziś jest jeszcze dobry moment, aby wykorzystać potencjał, niszę i przyjazne warunki rozwoju. To dobry moment, aby potraktować TikToka jako platformę reklamową, w której dotarcie do grupy docelowej jest tańsze niż u konkurencji, a często dużo bardziej skuteczne.

Pojawienie się firmy na TikToku może znacząco wpłynąć na odbiór i wizerunek marki. Jeśli chcemy być nowocześni, zakomunikować to też naszym klientom – warto potwierdzać to w bezpośrednich działaniach. To ważne pod kątem wizerunkowym, jak również w budowaniu autentycznej marki, która rozumie potrzeby swoich klientów. Która chce być blisko nich.

 

Zajrzyj do innych wpisów dotyczących social media marketingu! Dowiedz się jak wykorzystać LinkedIn i Instagram w marketingu

 

Oczywiście TikTok nie jest dla każdego. I tu dochodzimy do kluczowej sprawy. Jeśli Twoja marka oferuje usługi lub produkty, które są przewidziane dla młodych ludzi, to z pewnością warto będzie pojawić się na tej platformie. Jeśli Waszą markę można przedstawić mniej formalnie, bardziej „na luzie”, to również macie duży potencjał, który warto wykorzystać. Robią to z powodzeniem na przykład marki odzieżowe, obuwnicze, kosmetyczne, sportowe, spożywcze, ze sprzętem elektronicznym. Wiele zależy od tego jaki masz plan na wykorzystanie Tik Toka w marketingu. Od tego czy masz koncepcję, ciekawy pomysł i wiesz jak komunikować się z użytkownikami, jak pokazać swoją działalność w atrakcyjnej formie. W tym przypadku ważna będzie kreatywność, natomiast z drugiej strony nie polecam się na nią silić. Sam z tego właśnie powodu nie zdecydowałem się (jeszcze?) założyć firmowego konta na TikToku. Może przyjdzie moment, że włączę go we własną strategię marketingową – na ten moment udało się to u naszych klientów (razem z zespołem moich marketingowych owieczek – ContentOwcy). Jakie korzyści przynosi marketing na Tik Toku? Jak go wykorzystać?

 

 

Tiktok - jak go wykorzystać w marketingu

 

 

Jak wykorzystać TikTok w marketingu firmowym?

 

Po pierwsze i najważniejsze – jeśli chcecie stworzyć profil firmowy na Tik Toku tylko po to, aby był – dajcie sobie spokój. Bardzo ważne jest aby content marketingowy był tworzony specjalnie z myślą o TikToku. Powinien być dopasowany do charakteru portalu, treści prezentowanych na nim, odpowiadał na pewne popularne trendy itd. Podstawą tej platformy są krótkie, często zabawne filmy, klipy muzyczne, teledyski, parodie – czy w tym charakterze jesteście w stanie przedstawić swoją markę? Wiecie jak to zrobić?

Wspominałem, że TikTok może być świetną platformą reklamową. Może nie jest tak rozbudowany jak Facebook, czy LinkedIn ale i tak macie do dyspozycji całkiem spore możliwości. Wśród nich miedzy innymi sześćdziesięciosekundowe reklamy z automatycznie uruchamianym dźwiękiem (wyświetlane pomiędzy filmami obserwowanych użytkowników), pięciosekundowe reklamy, które wyświetlają się tuż po włączeniu aplikacji, albo precyzyjnie dopasowane do preferencji odbiorcy reklamy, które wyświetlają się w jego kanale „Dla Ciebie”. To tylko kilka wybranych opcji, których w przyszłości zapewne będzie przybywać. Poza tym, w porównaniu z innymi portalami społecznościowymi, reklamy na TikToku są znacznie tańsze, a konkurencja znacznie mniejsza, co może być dodatkowym sygnałem, aby odpalić swoją pierwszą kampanię reklamową 🙂

 

TikTok to naturalne środowisko dla influencerów. Między innymi dlatego, że serwis opiera się na tzw. user-generated content (czyli wszystkie zawarte w nim treści tworzą sami użytkownicy). Na portalu znajdziemy zarówno tiktokerów (znanych tylko ze swojej aktywności na TikToku), jak i celebrytów, gwiazdy mniej i bardziej znane. Przestrzał jest bardzo duży, a to daje duże możliwości nawiązania współpracy z odpowiednim influencerem. Co ważne, wokół nich zbudowane są niejednokrotnie bardzo duże i aktywne społeczności. Nikt tak nie klika, nie robi takich statystyk i nie wspiera swoich ulubieńców jak młodzi użytkownicy. Na TikToku macie też większą szansę na działania viralowe i real time marketing. Między innymi dzięki temu, że zasięgi nie są cięte i ograniczane (jeszcze). Poza tym challenge’e, wyzwania są tu niezmiernie popularne. Dużo łatwiej wbić się w dany trend, zostać zauważonym tworząc własną wersję popularnej akcji lub wyzwania.

 

To w jaki sposób wykorzystacie TikTok w marketingu jest bezpośrednio związane z charakterem prowadzonej przez Was działalności, celów jakie Wam przyświecają i Waszej kreatywności. Z jednej strony, mam przekonanie, że nawet trudniejsze tematy, takie jak księgowość, czy prawo, można z powodzeniem wprowadzić do TikToka. Pozostaje pytanie: po co? Jeśli znacie na nie odpowiedź – nic nie stoi na przeszkodzie, aby spróbować swoich sił i przenieść działania marketingowe do tego portalu. Choćby w ramach marketingowego eksperymentu 🙂 A może jesteście już na TikToku, albo znacie marki, które go podbijają? Jeśli tak – dajcie znać w komentarzach.