Wahałem się dłuższą chwilę czy w ogóle pisać tego rodzaju tekst o trendach w marketingu.

Głównie z tego powodu, że wszelkiego rodzaju prognozowanie trendów i tendencji jest trochę jak wróżenie z fusów. Z drugiej strony nie będę niczego na nowo wymyślał – podejrzewam, że jeśli choć częściowo śledzisz bieżące trendy dojdziesz do podobnych wniosków co ja.

Sprawdźmy to 

 

Trendy w marketingu 2018

 

Przygotowałem dla Was zbiór zagadnień i haseł, które moim zdaniem będą określały trendy w 2018 roku w szeroko rozumianym marketingu. Mam nadzieję, że pomogą Wam dopasować własne strategie, ustalić cele na najbliższy rok lub będą źródłem inspiracji, podpowiedzią jaki kierunek rozwoju wybrać. 

Oczywiście nie da się powiedzieć i wspomnieć o wszystkim, dlatego skupiłem się na głównych trendach jakie zauważam. Wiadomo też, że każda branża rządzi się trochę innymi prawami – dlatego starłem się uogólnić tą listę.

Liczę też, że będzie to pretekst do rozmowy i dyskusji – chętnie poznam Wasze zdanie!

 

Relacje z klientem

 

Mogłoby się wydawać, że to absolutna podstawa i żadna nowość. To tendencja, która od dłuższego czasu jest wskazywana jako bardzo ważny element budowania wizerunku i rozwoju marketingu. Przez ostatnie i planowane zmiany w social mediach, o których wspomniałem w poprzednim tekście na przykładzie Facebooka – zmiana podejścia w tym temacie wydaje się wręcz koniecznością.

Wchodzenie w interakcję z klientem, konwersacja wydaje się bardzo ważna w 2018 roku, a komunikacja to słowo klucz. Tylko takie podejście daj Ci szansę na udane spersonalizowanie treści i przekaz.

Można zatem powiedzieć, że marketing zaczyna przejmować niektóre funkcję PR. To z kolei wymaga elastyczności, odpowiedniego podejścia i wprowadzenie nowych narzędzi umożliwiających i usprawniających komunikację na linii firma-klient.

 

Content marketing

 

To też nie jest nowe hasło i powinno być Wam już znane. Jeśli jest inaczej – najwyższy czas nadrobić zaległości!

Marki, które wdrożyły sekcje contentowe obserwują tego pozytywne skutki. Najlepszym przykładem są firmowe blogi, dzięki którym nie tylko budujemy wizerunek pomocnego eksperta wśród klientów, ale również zwiększamy zainteresowanie naszą firmową stroną, zwiększamy ruch organiczny, jak również pozytywnie wpływamy na pozycjonowanie się naszych materiałów. Sam w zeszłym roku rozpocząłem w końcu prace nad firmowymi blogami. Prace techniczne nadal trwają – jak tylko będą na ukończeniu pochwalę się Wam 🙂

Ale content to nie tylko blogi. Treść na naszych stronach internetowych, profilach, materiałach powinna nieść ze sobą jakość. A żeby tak było wsparcie copywritera może już nie wystarczyć. Moim zdaniem w 2018 roku poza samą treścią ogromnie ważne będzie umiejętne połączenie jej ze strategią, komunikacją, analityką ale też… grafiką i SEO. Czasy kiedy goły jednokolumnowy tekst wystarczał minęły bezpowrotnie – Google już go nie lubi, a tym bardziej klienci 😉

 

Wzrost kosztów reklamowych

 

Skuteczny marketing to skuteczna reklama. W 2018 roku wydaje się, że nakłady na ten cel powinny wzrosnąć w stosunku do lat poprzednich. Wpływ na to mają zarówno zmiany w social mediach i najpopularniejszych portalach, jak i coraz bardziej ceniący się influancerzy. A tego rodzaju współprace i działania marketingowe stają się coraz bardziej znaczące, coraz więcej marek decyduje się na takie związki i … póki co dobrze na tym wychodzą.

Wnioski nasuwają się same – coraz więcej twarzy znanych z YouTube’a albo poczytnych blogerów będzie angażowana do kampanii sprzedażowych, a co za tym idzie koszty wzrosną. Ale nawet jeśli masz małą firmę i nie będziesz mógł sobie pozwolić na współprace „ze znanymi i lubianymi” musisz być przygotowany na wzrost cen za reklamę. Sorry – taki mamy klimat.

 

Storyteling

 

To trend, który już w 2017 roku pokazał swój potencjał. Czym jest storyteling w marketingu?

Tak jak podpowiada Ci intuicja i sama nazwa – to opowiadanie historii, tyle że w połączeniu ze strategią biznesową. Emocje łączymy z marketingiem. Chyba najlepszym pomysłem będzie zilustrowanie to przykładem…

InPost – z pewnością znacie, korzystacie itd. Pamiętacie, że odbierając paczkę zazwyczaj przychodził do Was SMS w stylu: „Paczka o numerze takim i takim czeka na odbiór tu i tam” 🙂

W pewnym momencie komunikat zmienił się na:
“Hej! Z tej strony Paczucha. Piszę z Paczkomatu. Ogólnie nie narzekam, ale wiesz jak to mówią : Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej… Prośba: przyjdź już po mnie.”

Efektowne i efektywne. Skuteczność komunikatów wzrosła o ok 40%, nie wspominając o tym, że spotkało się to z dużym odzewem i pozytywnymi reakcjami klientów.

Prosty komunikat zastąpiony prostą historią. Można? Można!

Droga do... 1 1

Video marketing

 

Czy kogoś trzeba jeszcze przekonywać o sile przekazu video? 

To wydaje się jeden z głównych trendów w ostatnich latach i moim zdaniem w 2018 roku będzie tylko wzrastał na znaczeniu. Z resztą mam wrażenie, że gdybym nagrał na ten temat film znalazłbym więcej odbiorców niż czytelników na blogu 😉

Dlaczego?

Głównym czynnikiem jest ogólny wzrost zainteresowania tą formą komunikacji. Video nie tylko wzbudza większe emocje, jest ciekawsze niż stosy literek poukładane w zdania i akapity, ale jest po prostu bardziej wygodny i atrakcyjny dla statystycznego użytkownika. Z każdym rokiem ten trend wzrasta na sile i znaczeniu!

Opinie klientów w formie video, demonstracja produktów, samouczki, wywiady, animacje – to przyciąga dużo bardziej niż standardowy tekst. Poza tym video daje możliwość zaprezentowania więcej treści w krótszym czasie. Sam się o tym przekonuję, bo jak wiecie od niedawna udzielam się na Youtubie 😉

Do tego koniecznie warto choćby wspomnieć o transmisjach na żywo czyli tzw. live’ach, które na mój nos w 2018 będą wiodły prym w sieci i portalach społecznościowych.

 

RODO – czyli rewolucja w ochronie danych osobowych

 

Może trudno to jednoznacznie określić jako trend – bardziej jako rewolucja, która mocno wpłynie na marketing i podejście do danych osobowych w większości firm. Również od strony analitycznej, bez której trudno wyobrazić sobie skuteczny marketing.

Nie będę jednak teraz rozwijał się w tym temacie, bo już szykuję tekst w całości poświęcony ochronie danych osobowych i RODO. Także zapraszam do śledzenia nowych wpisów 🙂

 

Sztuczna inteligencja w biznesie

 

Patrząc na ilość różnego rodzaju botów, można byłoby pomyśleć, że ten rok upłynie pod znakiem sztucznej inteligencji. Ja jednak mam wrażenie, że romans marketignu z SI na dłuższa skalę się nie sprawdzi. Dlaczego?

Wróć do pierwszego punktu – klienci potrzebują komunikacji, mają potrzebę bycia zauważonymi i objętym stosowną uwagą. Automaty tego nie zapewnią. Owszem – z pewnością ułatwią pracę marketerom, ale moim zdaniem ważniejsze będzie tworzenie spersonalizowanej komunikacji niż traktowanie wszystkich jednakowo z automatu.

Jak sami widzicie sporo się dzieje w marketingu.

 

Dużo wysiłku i czasu kosztuje śledzenie trendów na bieżąco, ale to ważne aby za nimi podążać. Ode mnie dostałeś dziś tylko zastrzyk inspiracji. Kilka subiektywnych obserwacji i wniosków.

Każda branża, każda firma będzie miała inne priorytety, inne podejście do niektórych wspomnianych wątków – ale jedno jest pewne: Kto nie będzie nadążał za zmieniającymi się trendami ten będzie stał w miejscu. A stanie w miejscu przy pędzącym do przodu świecie – to w rzeczywistości cofanie się, nieprawdaż?

Jeśli Waszym zdaniem się mylę, albo zauważyliście inne tendencje w marketingu, o których warto wspomnieć – dajcie znać w komentarzach!