Nie raz wspominałem już, że ryzyko w biznesie i w życiu jest czymś naturalnym. Że nie ma co się go przesadnie bać, tak jak ewentualnych porażek i potknięć. To nie zawsze jest wybór, a bardziej rzeczywistość, z którą trzeba się zmierzyć. Czasami jednak bywa tak, że rzeczywistość wygrywa. A konsekwencje są bolesne w skutkach.

 

Upadłość gospodarcza – kto i kiedy?

 

Załamanie rynku, problemy z zatrudnieniem odpowiedniej kadry, rosnące ceny, działania konkurencji, utrata strategicznego klienta, zator finansowy. To tylko niektóre z czynników, które mogą pociągnąć naszą firmę na dno. Niestety nie zawsze wystarczy chcieć, nie zawsze nasze starania przynoszą oczekiwany skutek. Niektóre błędy trudno się naprawia i czasem nie da się ich odkręcić. Czasami nie ma sensu na siłę brnąć w jakiś pomysł i biznes, dobrze jest odpuścić. Ale co ja będę Wam tłumaczył…

Niezależnie od tego czy macie już swój biznes, czy planujecie go dopiero otworzyć, a może nigdy nawet nie przeszło Wam to przez myśl – zawsze na naszej drodze trafiamy na jakieś przeszkody. Często mamy też w zwyczaju samemu rzucać sobie “kłody przed nogi”. Czy tylko ja tak mam?

 

Jakkolwiek by to wszystko pesymistycznie nie brzmiało, nie warto rezygnować ze swoich planów, żeby była jasność. Czasami jednak w biznesie trzeba podejmować trudne decyzje, a jedną z nich może być ogłoszenie upadłości gospodarczej.

 

Kto i kiedy może to zrobić?

 

Zacznijmy od tego, że upadłość gospodarcza odnosi się do postępowania upadłościowego przedsiębiorstwa lub osoby fizycznej, która prowadzi działalność gospodarczą. Może ją ogłosić każdy przedsiębiorca. Zgodnie z definicją, przedsiębiorcą jest osobą fizyczną, prawną, albo jednostką organizacyjną niebędąca osobą prawną, która prowadzi działalność gospodarczą we własnym imieniu.

Choć z pojęciem upadłości gospodarczej zazwyczaj kojarzą się nam duże firmy, to zasady pozostają niezmienne również dla działalności jednoosobowych i mikro przedsiębiorców. Podobnie jeśli chodzi o spółki kapitałowe i wspólników spółek handlowych i partnerskich. Jednak, aby móc ogłosić upadłość trzeba spełnić pewne warunki. Takie jak niewypłacalność i posiadanie co najmniej dwóch wierzycieli. Ale tu od razu zaznaczę – warto zaciągnąć profesjonalnej porady prawnej, bardzo ważne jest umiejętne podejście do tematu. Uwzględniając indywidualne okoliczności i sytuację biznesową. 

Niewypłacalność to nic innego jak utrata zdolności firmy do wywiązywania się ze swoich zobowiązań finansowych (min. przez 3 miesiące). To też sytuacja, w której łączna wartość zobowiązań przewyższa nasz majątek (min. przez rok). To nie jedyny warunek konieczny do ogłoszenia upadłości. Nasz wniosek o upadłość może zostać oddalony, gdy nie mamy środków na pokrycie kosztów postępowania przed sądem, albo na choć częściowej spłaty wierzycieli. Nie wszystko jest jednoznaczne i oczywiste. Rodzi się zatem pytanie jak skutecznie ogłosić upadłość?

 

Upadłość gospodarcza – jak?

 

Odpowiedź na pytanie jak ogłosić upadłość gospodarczą jest prosta. Proces upadłościowy jest trudny dla przedsiębiorców, ale raczej nie z powodu formalności. 

Tak jak wspomniałem trzeba złożyć odpowiedni wniosek. Ważny będzie termin jego złożenia. Należy zrobić to w terminie 30 dni od momentu pojawienia się niewypłacalności. Zignorowanie tego terminu może potem rodzić dodatkowe problemy i konsekwencje, a nawet odpowiedzialność prawną. Termin to jednak nie wszystko – kluczowa będzie też argumentacja pod wnioskiem i niezbędna dokumentacja. 

 

Tak wygląda początek drogi. Potem dochodzi do postępowania upadłościowego i dochodzenia roszczeń przez wierzycieli. Mało przyjemny temat, ale konieczny. W takcie postępowania można prowadzić działalność, ale cały zysk i majątek nabyty w tym czasie powiększa masę upadłościową. Proces upadłościowy w każdym przypadku może trwać dłużej lub krócej. Tak jak nadmieniłem wyżej – tu w wielu aspektach decyduje konkretna sytuacja przedsiębiorcy. 

Zamknięcie interesu to dla wielu porażka, po której trudno się podnieść. Dlatego ważne jest zrobić wszytko co w naszej mocy, aby nie doprowadzić do takiej sytuacji. Oczywiście nie wszystko i nie zawsze jest zależne od nas i jak zawsze łatwo się o tym mówi w teorii. 

 

Jak zatem można uniknąć upadłości?

 

Kluczowa jest tu czujność i szybka reakcja gdy pojawią się niepokojące sygnały. Gdy widzicie, że na horyzoncie zaczynają piętrzyć się problemy, ale jesteście jeszcze wypłacalni, to ostatni gwizdek na przeprowadzenie restrukturyzacji i optymalizacji finansów w firmie. Rozwiązań jest często równie dużo co problemów. Niejednokrotnie da się uniknąć upadłości przy wdrożeniu nowej strategii biznesowej i zmieniając diametralnie swoje podejście i nastawienie.

Dobrze jest skorzystać z profesjonalnego wsparcia specjalistów. Oprzeć się na cudzym doświadczeniu. To pozwala uniknąć śmiertelnego upadku. Nawet jeśli po drodze się trochę poobijamy, to wyjdziemy z tego cało. Jeśli czujecie, że z Waszym biznesem dzieje się coś niedobrego, dostrzegacie ryzyko i nie za bardzo macie pomysł jak go uniknąć – skontaktujcie się ze mną i moim biurem rachunkowym w Warszawie.

Z powodzeniem pomagamy przedsiębiorcom w trudnej sytuacji biznesowej. Podpowiemy najlepsze wyjścia i doradzimy co dalej. Mam nadzieję, że poradnik o optymalizacji finansów w firmie, który lada dzień ujrzy światło dzienne, będzie dodatkowym wsparciem.

Zaglądajcie na bloga, obserwujcie moją aktywność, a w razie potrzeby piszcie do mnie!

Masz pytania? Świetnie!

Podobne tematy

RODO – o czym trzeba pamiętać W maju 2018 roku w życie weszło RODO. Trzeba przyznać, że wywołało niemałe zamieszanie wśród wielu przedsiębiorców. Każda firma, która w dowolnej formie przetwarza dane, musiała zadbać o odpowiednie wdrożenia i przystosowanie się do nowych przepisów.A jak wygląda rzeczywistość po wdrożeniu RODO? Czy to ostatecznie zamy...
Cechy niezbędne w biznesie Aby założyć własną firmę i wystartować z biznesem wystarczy kilka prostych formalności - może zrobić to każdy. Prawdziwe wyzwanie to stworzyć firmę, która będzie dobrym biznesem. Pozwoli na realizację marzeń, zapewni rozwój finansowy i osobisty. Wiele osób próbuje, udaje się nielicznym...Choć powodów jest z pewnością w...
Personal branding – co to jest i dlaczego warto? Budowanie własnej marki to jedno z ważniejszych zadań, jakie czeka każdego przedsiębiorcę. Nie tylko przedsiębiorcę z resztą. Nie trzeba bowiem zakładać i prowadzić własnej firmy, żeby zacząć świadomie i skutecznie budować swój wizerunek w świadomości odbiorców. W dzisiejszym wpisie dowiecie się, czym dokładnie jest pe...