Jak Cię widzą, tak Cię piszą – ta stara jak świat zasada, w biznesie sprawdza się w 100 procentach. Budowanie wizerunku marki i rozwijanie biznesu to ciągła praca, która jest równie czasochłonna, co warta włożonego w nią wysiłku.

Czy naprawdę jest to aż takie istotne? Jakie są sposoby na budowanie wizerunku własnej marki?

 

Wizerunek marki – dlaczego i jak ją budować?

 

Zacznijmy od tego, że pod hasłem wizerunek marki skrywa się całe mnóstwo elementów mniejszych i większych, które budują całokształt. Tworzą określone wrażenie, odczucia – składają się na tożsamość danej marki w świadomości otoczenia i klientów.

 

Budowanie wizerunku marki przypomina trochę puzzle.

W zależności od wielkości i skali naszej działalności, będzie to zestaw składający się ze 100 albo 1000 elementów. Wraz z ułożeniem każdego nowego puzzla – obraz naszej firmy staje się coraz bardziej widoczny. Aby zobaczyć go w całości, trzeba ułożyć je wszystkie. Ale nawet gdy zabraknie nam jakiegoś pojedynczego elementu – obraz z układanki, czyli wizerunek naszej firmy, może być widoczny.

Wiecie do czego zmierzam?

 

Aby zbudować pozytywny wizerunek swojej marki, wzbudzać określone skojarzenia, utrwalić swoją obecność w świadomości swoich klientów i zdobyć renomę – nie wystarczy chcieć. To ważny aspekt, ale to dopiero początek drogi i naszego układania. Im więcej elementów dokładamy, tym pełniejszy staje się nasz wizerunek, bardziej widoczny i rozpoznawany. Być może nie uda nam się ułożyć od razu całego obrazu z puzzli, ale każdy kolejny fragment wnosi coś nowego i wartościowego.

Tymi elementami będzie: strategia, wizja naszego biznesu, pomysł, który jest podparty nie tylko naszą wyobraźnią. To również przekaz wizualny, logo, materiały promocyjne, sposób komunikacji z klientem, oferta, pracownicy, organizacja… Wszystko to co ma wpływ na to jak odbierana i kojarzona jest Wasza marka – cały przekaz jaki wysyłamy w świat.

W obecnych czasach naprawdę sporym wyzwaniem przy budowaniu wizerunku jest konkurencja. Aby się wyróżnić i jednocześnie wzbudzać pozytywne odczucia, trzeba się naprawdę postarać i… mieć odrobinę szczęścia. Oczywiście nie ma co na nie liczyć. Najlepiej starać się samemu wziąć sprawy w swoje ręce i dobrze przemyśleć jakie elementy będą najważniejsze w Waszym przypadku.

Podpowiem Wam teraz kilka praktycznych sposobów na budowanie wizerunku własnej marki i skupię się na jednym z ważniejszych elementów z tych puzzli.

 

Wizerunek marki - praktyczne podpowiedzi

 

Sposoby na budowanie wizerunku firmy

 

Przede wszystkim musisz pamiętać o pewnych zasadach, które są wręcz niezbędne. Opisałem je szerzej w poprzednim wpisie dotyczącym kreowania wizerunku firmy. Zerknijcie bo nie będę się powtarzać 😉

Jest to dość szeroki temat, więc dziś skupię się na komunikacji. To jeden z ważniejszych elementów w naszej układance ( kolejnych wpisach ugryziemy temat już z innej strony).

 

To ważne, bo od tego zależne są reakcje i sposób w jaki podchodzą do Was  klienci – przyszli i obecni. Dobra i przemyślana komunikacja sprawi, że łatwiej zdobędziecie zaufanie i będziemy w stanie stworzyć prawdziwie trwałe relacje w biznesie. Im więcej zadowolonych klientów, im więcej pozytywnych opinii i reakcji – tym bardziej wiarygodna jest firma, a tym samym lepiej postrzegana.

 

Dlatego proście swoich klientów o wpisywanie opinii w Google, na Facebooku, na stronie www! Może nie wszyscy będą chcieli to zrobić, ale jeśli nie zapytacie, subtelnie nie poprosicie, to nikt nie będzie wiedział, że Wam na tym zależy! Jeśli prowadzicie usługi dla firm – pamiętajcie o referencjach! To naprawdę buduje Waszą wiarygodność i zawsze będzie działać na Waszą korzyść!

Każdy kij ma dwa końce, a klienci nie zawsze będą wypowiadać się o Waszej firmie w superlatywach. Dobra komunikacja polega także na umiejętnym odpowiadaniu na krytykę. Na łagodzeniu emocji, odpowiednim podejściu do problemu. To dobra okazja aby pokazać jak traktujecie swoich klientów. Udane rozwiązanie problemu, właściwa reakcja czasem przynosi lepszy efekt wizerunkowy  niż „zwykłe 5 gwiazdek” bez żadnej historii.

 

To daje Wam możliwość wysyłać określony przekaz o swojej marce. 

 

Warto pomyśleć o czymś jeszcze. Poznajcie swoją grupę docelową i dopasujcie do niej swoją ofertę, sposób przedstawiania swoich usług w mediach, na stronie internetowej, portalach społecznościowych. Przedstawcie siebie w określonym świetle, aby wzbudzić określone reakcje. Będzie Wam łatwiej wiedząc, kto siedzi po drugiej stronie monitora.

 

Jak Cię widzą, tak Cię piszą

 

To jak wygląda Wasza strona internetowa, Word z ofertą, to jakie posty wrzucacie na Facebooku, jak prezentują się Wasze materiały firmowe, czy nawet stopka mailowa – to wszystko jest Waszym przekazem. Elementem komunikacji i sygnałem, który klienci widzą i na tej podstawie tworzą pierwsze wrażenia o Waszej marce.  Tak jak w życiu. Widząc kogoś zadbanego, dobrze ubranego będziecie mieć dużo lepsze odczucia i skojarzenia, niż widząc tego samego człowieka brudnego w podartych ubraniach, prawda? Dlatego tak ważne jest świadome działanie.

Mechanizmy tego jak budować pozytywny wizerunek marki są dość proste. Największym problemem jest wprowadzenie teorii i słów w czyn. Trudno jest też samemu pomyśleć o wszystkich detalach, dlatego dobrze się wspomagać pracownikami czy partnerami, którzy rozumieją wagę odpowiedniej komunikacji.

 

Dobrze też aby obsługą klienta w Waszej firmie zajmowała się osoba cierpliwa, pogodnie usposobiona, z podejściem. Duże znaczenie ma też atmosfera i komunikacja wewnątrz firmy. Najlepiej jakby Twoja marka miała ludzką twarz, a jeszcze lepiej jakby była to Twoja twarz 🙂 To poprawia wiarygodność przekazu i pomaga budować rzeczywiste relacje.

Czasami wystarczy odrobina kreatywności, poczucia humoru i inwencji. Dobrym sposobem na to aby wyjść do klienta może być forma video.

Podam własny przykład (poczekajcie do końca filmu):

 

 

Poniższy filmik, nagrany przeze mnie już jakiś czas temu, nie wymagał żadnych nakładów finansowych, sztabu specjalistów od marketingu czy PR-u. Jest komunikatem z dużym przymrużeniem oka” i być może nie trafi do wszystkich, ale do tej pory spotkał się głównie z pozytywnym odbiorem. A Wy co sądzicie?

To tylko przykład, jeden ze sposobów. Video może być dobrym pomysłem, ale nie jedynym. To jakich narzędzi użyjecie do komunikacji z Waszymi klientami to sprawa drugorzędna. To jest podyktowane też trendami i tego jakie formy będą najchętniej wykorzystywane przez Waszych klientów w danym momencie.

 

Najważniejsza jest świadomość, plan, poznanie grupy docelowej, a potem wyjście z dopasowanym komunikatem. To nie jest łatwe, to tylko kilka elementów całej układanki, ale z drugiej strony nie macie wyjścia jeśli chcecie zbudować pozytywny wizerunek swojej marki. 

Powodzenia!

 

Podobne tematy

Jak napisać biznesplan? Chcesz otworzyć działalność gospodarczą? Prowadzić i rozwijać własną firmę? Marzy Ci się w końcu pracować na swoim? Jeśli tak, to dzisiejszy wpis będzie dla Ciebie praktycznym wsparciem. Zwłaszcza jeśli jesteś na początku tej drogi.   Zakładam, że chcesz ruszyć z własnym biznesem. Bardzo chcesz. Motywacja w bizn...
Zaufanie w biznesie – jak je budować i dlaczego warto to robić? Zaufanie w biznesie jest tak samo ważne w życiu prywatnym jak i zawodowym. To jedna z tych cech, którą chyba wszyscy wysoko cenimy. Zarówno w kontaktach międzyludzkich, jak i w biznesie.Ta świadomość, że możemy na kogoś liczyć, że nie będzie działał przeciwko nam, jest z nami uczciwy - jest bardzo ważna, również w kont...
Trendy na rynku pracy 2018 Dzisiejszy temat będzie przydatny dla przedsiębiorców, którzy zatrudniają pracowników lub mają w planie rekrutację. Ale przede wszystkim dla tych, którzy szukają pracy, planują jej zmianę lub są na etapie wybierania ścieżki zawodowej.  Sprawdźcie jakie trendy będą dominować na rynku pracy w 2018 roku.    Aktualna sy...