Jeśli odwiedzaliście już wcześniej mojego bloga, śledzicie moją aktywność w sieci, to zapewne wiecie, że jakiś czas temu zdecydowałem się na otwarcie własnego lokalu gastronomicznego. W zasadzie to pub i kawiarnia w jednym – Cafe Marcinek, zlokalizowany na warszawskiej starówce. Wejście w branżę gastronomiczną było dla mnie czymś nowym i nadal jest sporym wyzwaniem.

Cześć swoich obserwacji, doświadczeń i przemyśleń postanowiłem opisywać na blogu i vlogu. Konsekwencją tego są pierwsze filmy i  wpis, w którym przedstawiłem swoją niełatwą drogę po zezwolenie na sprzedaż alkoholu. Dziś z kolei opowiem Wam o wyposażeniu własnego pubu i kawiarni. Przedstawię kilka wyliczeń i wskazówek, które pomogą Wam uniknąć niektórych problemów z którymi sam się borykam lub borykałem. Zapraszam.

 

 

Własny pub i kawiarnia – początek drogi

 

 

Na początek zaznaczę, że dzisiejszy wpis dotyczy bardziej wyposażenia baru, kawiarni, a mniej restauracji czy lokalu gastronomicznego z pełną kuchnią. Starałem się ująć najważniejsze tematy i wydatki, ale bazując na własnych doświadczeniach i w odniesieniu do własnej knajpki. 

To ma znaczenie i to niemałe. Głównie dlatego, że każdy lokal będzie różnił się pewnymi detalami. Wszystko bowiem zależne jest od koncepcji, charakteru miejsca i budżetu. To bardzo indywidualne. Ja na przykład przejąłem już działający lokal. Koszty wyposażenia były zatem wliczone w kwotę odstępnego jakie musiałem zapłacić. Musiałem jednak zrobić solidny rekonesans, z resztą nadal jestem na etapie ulepszania i wymiany wyposażenia. Chcąc odpowiednio wyposażyć swój lokal trzeba będzie odpowiedzieć sobie na szereg pytań i od odpowiedzi uzależnić działania.

 

Podstawowa kwestia – chcecie inwestować w nowy sprzęt, czy używany? Ma to decydujące znaczenie jeśli chodzi o koszty i nie tylko. Można byłoby pomyśleć, że nowy sprzęt jest z oczywistych względów bardziej niezawodnym rozwiązaniem. Mam jednak nieco inne odczucia. Owszem, kupując nowe wyposażenie od producenta najczęściej dostajemy gwarancję na 2 lata, często też usługi serwisowe w cenie. Mam natomiast wrażenie, że nowe sprzęty są zdecydowanie „mniej żywotne” niż to było jeszcze do niedawna. Nie wiem sam na ile jest to świadome działanie producentów, na ile teoria spiskowa, ale coś w tym jest. Nie jest to tylko z resztą moje zdanie. Też macie wrażenie, że mimo postępu technologicznego, nowe sprzęty są zdecydowanie mniej wytrzymałe i bardziej awaryjne niż kiedyś? 

Jeśli natomiast chodzi o używany sprzęt, zauważyłem, że jeśli od kilku lat sprawdza się i dobrze działa, to nawet jeśli w tzw. międzyczasie konieczne były prace serwisowe, to i tak jest dużo bardziej niezawodny niż ten z salonu. 

 

Inne pytanie na której trzeba sobie odpowiedzieć na początku drogi, to jaki ma mieć charakter nasz lokal. Jeśli ma być przede wszystkim kawiarnią, trzeba będzie w pierwszej kolejności pomyśleć o wyposażeniu spełniającym właśnie ten cel. Najlepiej zacząć od elementów oczywistych, najważniejszych i powoli uzupełniać to detalami. Wyposażenie baru dzieli się na kilka kategorii, w tym te które mają spełniać określone, praktyczne funkcje (np. zmywarka, kostkarka, ekspres do kawy), po te które mają stać się elementem wystroju.

 

Kolejne ważne pytanie jakie trzeba sobie zadać, to jak ma wyglądać nasz lokal. Jaki klimat chcemy stworzyć i jakich gości przyciągnąć? To jest ze sobą połączone i powinno mieć odwzorowanie w końcowej liście wyposażenia. Dla przykładu jeśli planowaliście urządzić swoją kawiarnię, albo pub w stylu domowym, lekko hipsterskim, to polecałbym poszukanie używanych mebli i elementów wyposażenia, z tzw. duszą i historią. 

 

Przejmując już funkcjonujący lokal, trzeba zastanowić się, jaki zakres mają mieć nasze modyfikacje. Czy jest sens diametralnie zmieniać koncepcję lokalu, nazwę, logo? A może jeśli bar ma już swoich stałych bywalców lepszą opcją niż rebranding, będzie ulepszanie już istniejącej formy? Bez rewolucji i ryzyka utraty klientów? W moim przypadku wybór był raczej prosty. Cafe Marcinek funkcjonuje od 1970 roku, czyli niebawem skończy 50 lat! Bez sensu byłoby zmienianie nazwy, z której miejsce jest znane od tak długiego czasu. Takich niuansów jest znacznie więcej. Tak jak i pytań, na które trzeba znaleźć odpowiedzi zanim zaczniemy planować zakup wyposażenia.

 

 

Wyposażenie baru – lista i orientacyjne koszty

 

 

Przygotowałem dla Was małą ściągawkę. Listę niezbędnych elementów wyposażenia kawiarni i pubu, która może Wam posłużyć jako wyjściowa. Tak jak wspomniałem na wstępie, jej ostateczny kształt będzie uzależniony od koncepcji jaką macie na swój lokal. Wiele zależy od Waszej wizji, natomiast część wyposażenia będzie stała. W końcu trudno sobie wyobrazić prowadzenie kawiarni bez ekspresu do kawy, czy pubu bez nalewaka do piwa 🙂

Do każdej pozycji na liście starałem się dopisać od razu orientacyjny koszt. Warto podejść do tych liczb z dystansem i sprawdzić samodzielnie aktualne ceny. Na rynku można trafić różne oferty, które czasami diametralnie się od siebie różnią. 

 

 

Lista podstawowego wyposażenia baru / kawiarni:

 

  • Neon, reklama zewnętrzna – od 500 do 2000 zł w zależności od projektu i pomysłu
  • Ochrona lokalu – koszt od 50 do 100 zł / miesiąc
  • Kasa fiskalna – w zależności od oferty i modelu, koszty zaczynają się od 1000 zł
  • Potykacz, czyli tablica informująca przed lokal – ok 100 zł
  • Nowe menu – projekt graficzny, wydruk – koszt od 300 zł do 1000 w zależności od złożoności menu i grafik
  • Telewizor – od kilkuset do kilku tysięcy
  • Sprzęt grający (plus głośniki) – od 1500 zł
  • Oświetlenie do lokalu – w zależności od rodzaju oświetlenia od 300 do 1000 zł
  • Ekspres ciśnieniowy – od kilku tysięcy do kilkudziesięciu tysięcy złotych
  • Młynek do kawy – używany kupimy za mniej niż 1000 zł
  • Chłodziarko-zamrażarka – ok 1000 zł 
  • Meble kuchenne – kilkaset złotych, w zależności od ilości, używane, nowe czy na wymiar…
  • Piekarnik – 300 – 500 zł
  • Szkło na bar – jeśli zaczynacie od zero to koszt ok 500 zł, jeśli uzupełniacie braki można zamknąć się w kwocie 200 zł 
  • Zestaw talerzy i sztućców – ok 500 zł
  • Witryna chłodnicza – koszt od 1000 zł
  • Chłodziarka do piwa wraz z oprzyrządowaniem – jeśli samodzielnie ok 1000, od browaru – za darmo
  • Kostkarka do lodu – około 300-500 zł
  • Kruszarka do lodu – koszt od 800 zł
  • Stoły i stoliki – w zależności od powierzchni lokalu i modelu – od 
  • Szafki stojące – 500 – 700 zł

 

 

Jednym z największych kosztów wyposażenia jest bar. Ceny wahają się od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Czasami mogą być wyższe, jeśli chcecie mieć coś specjalnego. Dlatego dobrym pomysłem będzie próba obniżenia łącznych wydatków. Tu sprawdza się nawiązanie współpracy z browarem. Duże firmy użyczają wiele sprzętów, gadżetów i akcesoriów w zamian za zakup ich produktów, czy wyposażenie w ich materiały marketingowe. Browar jest w stanie zapewnić częściowe wyposażenie baru, w tym nalewaki, kufle, gadżety, które i tak zapewne trzeba by było kupić. Podobnie jest w przypadku kawy. Sam nawiązałem taką współpracę i otrzymałem dobrej jakości ekspres kolbowy w leasingu (normalnie kosztuje ponad 20 000), filiżanki, zniżkę na zakup dobrej kawy itd. Polecam sprawdzić aktualne propozycje, a najlepiej umówić się na spotkanie z przedstawicielem firmy. Po zapoznaniu się z warunkami współpracy sami ocenicie na ile jest to dla Was korzystne. W moim przypadku było. Trzeba było tylko wynegocjować niektóre warunki, z czym też nie było większych problemów.

 

Jak możecie się domyślać trudno jednoznacznie wskazać co dokładnie musicie kupić do swojego baru, kawiarni i ile dokładnie będzie to kosztować. Przejmując lokal, który wcześniej był dostosowany pod gastronomię, będzie to dużo tańsze i łatwiejsze, choć nadal wymagające rozeznania, określonej koncepcji i przemyślanych decyzji. Dostosowując lokal i planując zakup wyposażania całkiem od zera, na przykład od stanu developerskiego trzeba nastawić się niestety na dużo większe wydatki. A kiedy te koszty się zwrócą? O tym wspomnę w kolejnych wpisach z tej serii.

Już dziś zapraszam!

Podobne tematy

Video marketing w biznesie Chyba dla nikogo nie będzie tajemnicą i wielkim odkryciem jeśli powiem, że video marketing rośnie w siłę. Da się to zauważyć śledząc bieżące trendy w marketingu, albo po prostu można to odczuć na własnej skórze korzystając z internetu. W różnego rodzaju portalach, również społecznościowych, treści w formie video powoli...
Influencer marketing w pigułce Influencer marketing to jeden z alternatywnych kanałów przekazu i sposobów promocyjnych, który coraz chętniej jest wykorzystywany przez firmy. Co ciekawe, nie tylko przez duże marki. To jeden z tych trendów w marketingu, który rozwija się bardzo dynamicznie i w najbliższym czasie będzie nabierał na znaczeniu. Dlaczego?...
Szukając własnej drogi do… Każdy z nas idzie określoną drogą w swoim życiu, niestety większość z nas nie wie dokładnie, gdzie ta droga nas doprowadzi. Nie raz zastanawiamy się, czy skręcając na skrzyżowaniu naszych życiowych wyborów i zdarzeń pójdziemy w dobrym kierunku, czy będziemy się błąkać bez sensu. Jak znaleźć właściwą drogę życiową i zaw...