YouTube jest drugim najbardziej popularnym portalem społecznościowym na świecie i drugą najpopularniejszą wyszukiwarką (obok Google). Każda osoba i marka, która chce być obecna w przestrzeni digitalowej i social mediach powinna rozważyć obecność na YouTube. Oczywiście sama obecność nie wystarczy…

Poza produkcją contentu, warto zadbać też o odpowiednią budowę i prowadzenie kanału. Część elementów i działań nie wymaga wsparcia specjalistów. Wymaga jednak świadomości, uwagi i przemyślanej strategii. Przygotowałem dla Was podsumowanie najważniejszych informacji, które Wam w tym pomogą, a także 10 konkretnych wskazówek jak zoptymalizować swój kanał na YouTube. Zapraszam!

 

Jak działa pozycjonowanie na YouTube?

 

Celem algorytmu YouTube jest pomóc użytkownikom znaleźć filmy, które odpowiadają zapytaniom i zatrzymają ich jak najdłużej na platformie. Algorytm decyduje, jakie filmy zasugerować, a także co polecić do oglądania. Algorytm ciągle ewoluuje na podstawie różnych modeli uczenia maszynowego, opinii użytkowników, celów biznesowych. Dlatego niestety nie ma i nie będzie jednego sprawdzonego przepisu na świetne pozycjonowanie na YouTube. To akurat działa podobnie jak w Google. Można natomiast wskazać kilka istotnych czynników, które mają znaczenie. Mówią o nich twórcy portalu, wskazują dobre praktyki. Co zatem ma znaczenie w pozycjonowaniu? To trzy główne czynniki: jakość contentu, zaangażowanie i trafność. Oczywiście te 3 elementy dzielą się na mniejsze i bardziej szczegółowe np.:

 

  • Historia użytkownika. YouTube przywiązuje dużą wagę do zachowań i preferencji użytkownika. Jeśli użytkownik ogląda dużo filmów na określony temat, algorytm poleci mu podobne.
  • Wskaźnik zaangażowania. To wszelkiego rodzaju polubienia, komentarze, lajki, które mają znaczenie na to jak chętnie algorytm podpowiada innym użytkownikom nasz content. Podobnie jest z czasem oglądania – filmy, które angażują użytkowników na dłuższy czas, mają większe szanse na rekomendację.
  • CTR, czyli wskaźnik klikalności. Częstotliwość, z jaką użytkownicy klikają na film, gdy pojawia się w ich katalogu, może wpływać na częstość jego rekomendacji.
  • Ruch zewnętrzny. Filmy przyciągające ruch z zewnętrznych źródeł (takich jak strony internetowe, blogi czy media społecznościowe) również mogą otrzymać pozytywny impuls nadany przez algorytm.

 

Aby dobrze zaplanować działania optymalizacyjne na kanale, co w założeniu ma się przełożyć na wzrost jego pozycji, dobrze jest też wiedzieć z jakich źródeł trafiają do nas użytkownicy. Jeśli masz już kanał na YouTube możesz sprawdzisz szczegóły w panelu ze statystykami, natomiast ogólnie można wyróżnić następujące źródła ruchu:

 

  • sugerowane filmy (po wyświetleniu filmu i na pasku bocznym podczas filmu),
  • źródła zewnętrzne (aplikacje, wyniki wyszukiwania Google, wyniki wideo),
  • wyszukiwarka YouTube,
  • strony kanałów, listy odtwarzania, playlisty,
  • ekrany końcowe,
  • funkcje wyświetlania (takie jak strona główna i panel subskrypcji),
  • rekomendacje z YouTube (algorytm).

 

Marketing na youtube

 

Jak zoptymalizować kanał na YouTube?

 

Tak jak wspomniałem na wstępie, na YouTube nie wystarczy być. W końcu każdemu zależy na tym, aby twórczość miała jak największą liczbę odbiorców. Niezależnie czy mówimy o firmowym podcaście, hobbystycznym vlogu, czy kanale specjalistycznym. Jedną z najlepszych i często koniecznych działań, jakie trzeba zaplanować i uwzględnić to płatna promocja. Kampania reklamowa to skuteczny sposób, aby Twój kanał się wybił i dotarł do odbiorców, ale nie jedyny. Trzeba też zadbać o wdrożenie kilku, konkretnych elementów SEO. Search Engine Optimization to nie tylko działania dla stron internetowych, bardzo podobnie działa to również w przypadku „strony” na YT.

 

Oto 10 kluczowych elementów SEO, które warto wdrożyć na swoim kanale YouTube:

 

  1. Opis kanału. To jeden z tych podstawowych i jednocześnie kluczowych elementów. Dobrze napisany opis kanału, zawierający frazy kluczowe z pewnością pozytywnie odbije się na widoczności kanału.
  2. Opisy i tytuły filmów. W opisie filmu umieść szczegółowy opis jego treści. Skorzystaj z kluczowych słów i fraz, ale pamiętaj, żeby zachować naturalność. Opis powinien zawierać także linki do innych filmów lub stron internetowych, jeśli to możliwe. Tytuł również powinien zawierać frazę kluczową, a przy okazji powinien być atrakcyjny, tak aby zachęcał do kliknięcia.
  3. Tagi. Dobrze dobrana lista tagów może znacząco poprawić pozycję Twojego filmu w wynikach wyszukiwania. Wybieraj tagi związane z tematem filmu i popularne frazy, które potencjalni widzowie mogą wpisywać w wyszukiwarkę.
  4. Miniaturka Filmu. Stwórz atrakcyjną miniaturkę filmu, która będzie przyciągać uwagę i zachęcać do kliknięcia. Większe zaangażowanie, to lepsze pozycjonowanie – stwórz dedykowane okładki i wyróżnij sie od konkurencji. Pamiętaj, że algorytm YouTube czyta również treści z obrazu!
  5. Transkrypcja. Dodanie transkrypcji do filmu nie tylko poprawia dostępność dla osób z niepełnosprawnościami słuchu, ale także pomaga w indeksowaniu treści przez algorytmy wyszukiwarek. Zadbaj o precyzyjną transkrypcję zawierającą kluczowe słowa i frazy.
  6. Linkowanie wewnętrzne. Wprowadzanie linków wewnętrznych w opisach filmów oraz w samych filmach może zwiększyć zaangażowanie widzów, a tym samym poprawić pozycję Twojego kanału w wynikach wyszukiwania. Jak jeszcze wpływać na linkowanie wewnętrzne? Twórz playlisty tematyczne, a do każdego filmu dodawaj karty końcowe z polecanym video. To podstawowe czynności, które zwiększą ruch na kanale.
  7. Linkowanie zewnętrzne. Umieszczaj linki do filmów i swojego kanału na stronie, w artykułach blogowych, w innych kanałach społecznościowych, a nawet w sopce mailowej. Większy ruch na YT, to większa szansa, że algorytm uzna treść za wartościową i będzie polecać go użytkownikom. Wygeneruj link, który zasugeruje subskrypcje kanału. Bardzo przydatna opcja, jeśli kierujemy osoby z innych miejsc w sieci do kanału w YouTube. Jak to zrobić? Skopiuj link swojego kanału i dopisz do niego ?sub_confirmation=1.
  8. Call to Action. Zachęć widzów do interakcji poprzez umieszczenie CTA (wezwania do działania) w filmie. Może to być prośba o subskrypcję kanału, zostawienie komentarza, udostępnienie filmu lub odwiedzenie innej strony. Dobrze sprawdzają się pytania w opisie filmu lub w trakcie video.
  9. Zaangażowanie. Odpowiadaj na komentarze od widzów, angażuj się w dyskusje i buduj społeczność wokół swojego kanału. Pozytywne zaangażowanie, pozytywnie wpłynie na postrzeganie Twojego kanału przez algorytmy YouTube.
  10. Analiza Danych. Regularnie analizuj dane dotyczące swojego kanału, takie jak liczba subskrybentów, oglądalność filmów, czy czas oglądania. Dzięki temu będziesz mógł śledzić skuteczność swoich działań SEO i dostosowywać strategię w celu osiągnięcia lepszych wyników.

 

 

Wdrożenie tych 10 kluczowych czynników SEO na kanale YouTube z pewnością nie zapewni Ci z miejsca wysokich wyników. Trudno sobie jednak wyobrażać, że będą one możliwe bez wprowadzenia tych elementów. To taki fundament, na którym można budować. Pamiętaj też, że SEO to proces długofalowy, więc cierpliwość i systematyczność będą niezmiernie ważne. Na pewno nie warto się zniechęcać, tak jak było to w moim przypadku 😉

Ciekawy pomysł na obecność na YouTube, oparty na oryginalnych i autentycznych treściach to jedno, druga kwestia to dbałość o to, by Twój materiał już na starcie miał więcej szans na to, by zdobywać lepsze pozycje i zostać zauważonym. Jeśli potrzebujecie wsparcia w rozwoju swojej działalności na YT – odezwijcie się do mnie. Chętnie podzielę się doświadczeniem i podpowiem sprawdzoną ekipę, która pomoże Wam jeszcze szybciej i jeszcze lepiej rozwinąć kanał na YouTube!