Jeśli planujesz, albo założyłeś już własny kanał na YouTube, zapewne zastanawiasz się, jakie masz możliwości rozwoju i jak wybić się na portalu ze swoimi treściami. Mimo, że nie ma jednego złotego środka, ani uniwersalnego przepisu – są pewne sposoby, które pomogą Ci zrealizować ten cel. O części z nich opowiem w dzisiejszym wpisie. Zachęcam do lektury!
Dlaczego YouTube?
Na dobry początek proponuję przypomnieć sobie dlaczego YouTube może być idealnym portalem społecznościowym dla Twojej firmy, a video marketing – idealny pomysłem, który warto włączyć do swojej strategii marketingowej. Pisałem o tym jakiś czas, temu – zachęcam do zapoznania się z podlinkowanym artykułem, a teraz podsumujmy kilka wybranych danych, które będą dodatkowym potwierdzeniem dlaczego warto poważnie przemyśleć swoją obecność i aktywność na YouTube:
- 60% badanych woli platformy wideo online od jakiejkolwiek klasycznej telewizji.
- 84% spośród badanych stwierdziło, że video o danym produkcie przekonało ich ostatecznie do jego zakupu.
- W grupie wiekowej 18-49 YouTube ma wyższe zaangażowanie niż jakakolwiek inna platforma wideo.
- 67% wyszukań w Google obejmuje video. 8 na 10 spośród tych wyników pochodzi z Youtube.
- Na YouTube ogląda się miliard godzin wideo każdego dnia.
- W ciągu miesiąca na YouTube pojawia się więcej treści, niż w telewizji przez ostatnich 30 lat.
- 70% tego, co ludzie oglądają na YouTube, jest określane przez algorytm rekomendacji.
Poza tym warto wspomnieć o dodatkowych korzyściach i powodach. Jak choćby fakt, że założenie kanału na YouTube jest darmowe, a prowadzenie go nie jest skomplikowane i mocno złożone. To druga największa wyszukiwarka na świecie, jeden z najpopularniejszych portali społecznościowych na świecie, a nadal ogrom firm nie zdecydowało się na jego wykorzystanie. To daje szansę na wyprzedzenie konkurencji. Co więcej format video i kanał na YouTube daje możliwość przedłużenia żywotności Twoich treści, możliwość budowania organicznych zasięgów, jak również dostęp do analityki i prowadzenie skutecznych kampanii marketingowych, reklamowych i influencerskich. Nie jest też tajemnicą, że wykorzystanie YouTube w sprzedaży jest w stanie znacznie poprawić wyniki. Jak mówią dane, aż 89% osób jest bardziej skłonna kupić dany produkt po obejrzeniu dobrej recenzji na YouTube.
Jeśli zastanawiasz się jak założyć i prowadzić kanał na YouTube – w poprzednim wpisie znajdziesz praktyczny poradnik i kilka ważnych podpowiedzi. Na pewno YouTube będzie dla Ciebie dobrym rozwiązaniem jeśli:
- format video jest dla Ciebie;
- traktujesz kanał na YouTube jak inwestycję długoterminową;
- na portalu jest Twoja grupa docelowa;
- masz zasoby i pomysł na prowadzenie systematycznej aktywności;
- masz konkretny cel i wiesz jak mierzyć efekty;
- nie ograniczysz się jedynie do publikacji filmów;
- jeśli potrafisz w kreatywność (albo masz agencję, która potrafi).
Co możecie publikować na YouTube?
- materiały informacyjne / newsy / aktualności
- materiały rozrywkowe
- vlogi tematyczne / branżowe
- materiały reklamowe i promocyjne
- materiały edukacyjne
- video produktowe
- wywiady
- podcasty
- testimoniale
- transmisje na żywo / streamy
- relacje z wydarzeń i eventów
- shorts
Jak się wybić ze swoim kanałem an YouTube?
Tak jak wspomniałem na początku, nie ma jednego sprawdzonego sposobu na wybicie się i sukces. Końcowy efekt jest zależy od dużej ilości czynników. Czasem nawet duży budżet reklamowy nie jest w stanie zapewnić satysfakcjonujących rezultatów. Jest za to szereg czynności, które odpowiednio implementując, zwiększą Wasze szanse. Poniżej podsumowałem je, a na koniec mam dla Was kilka dodatkowych tricków.
Rozwój kanału na YouTube – dobre praktyki
- Systematyczność – najlepiej działają regularne publikacje, najlepiej o tych samych, stałych porach. Doceni to zarówno algorytm YT jak i użytkownicy.
- Długość filmu – to kwestia umowna, ale najlepiej sprawdzają się filmy od 5 do kilkunastu minut (15-17 min).
- Aktywność – duże znaczenie ma aktywne uczestniczenie w dyskusji, odpowiadanie na komentarze pod filmami. Własnymi ale też pod cudzymi (jako profil kanału). Lubi to algorytm i zwiększa szansę na przyciągnięcie subskrybentów.
- Wizerunek – grafika tła, logo, dedykowane okładki tworzone pod każdy film. Dobrze jeśli wszystko współgra, jest spójne z Twoją marką. Może pomyśl też o intro, końcowej planszy i miniaturach, które będą się rzucać w oczy!
- Playlisty – ich tworzenie nie tylko ułatwia organizację i uporządkowanie tematów na kanale, ale też tworzenie kompilacji z materiałów innych twórców. Playlisty często są też dodawane przez użytkowników do ulubionych, co pomoże Ci zwiększać zasięgi.
- Linkowanie – umieszczaj linki do swoich filmów na innych kanałach. Ilość linków z zewnątrz ma bezpośredni wpływ na ilość wyświetleń. Strona www, materiały promocyjne, stopka mailowa itp. Warto pamiętać też o linkowaniu wewnętrznym (w opisach innych filmów, w komentarzach itd.)
- Napisy – algorytm YouTube „czyta napisy” i wyłapuje z nich słowa kluczowe. To nie tylko gest w stronę osób niesłyszących, ale też istotny czynnik mający bezpośredni wpływ na pozycjonowanie.
- Frazy kluczowe – warto dodawać min. 6 – 8 kluczowych tagów do każdego filmu bazując na jego temacie, ale też bazując na najbardziej popularnych wyszukiwaniach na YouTube z nim związanych. To też niezbędny element w opisach filmów (hasztagi).
- Auto-end Screens – ustawienie automatycznych „ekranów” na koniec video zachęci użytkowników do sprawdzenia innych materiałów i zwiększą zaangażowanie na kanale.
Kluczowe wskaźniki efektywności na YouTube:
- Watchtime (ile minut, moment odejścia).
- Traffic (przepływ użytkowników pomiędzy filmami).
- Zasięg (wyświetlenia).
- Demografia widowni (grupa docelowa).
- Wizerunek (na jakie elementy marki wpływa YT).
- Subskrybcje.
- Engagement rate (wskaźnik zaangażowania, suma wszystkich interakcji podzielona przez zasięg).
- Klikalność (CTR).
- SEO (pozycje w YT i Google na określone słowa i frazy).
- Konwersja (na akcję, zakup, może być mierzona np. liczbą transakcji pochodzących z trackowanych linków pod filmami).
Kilka dodatkowych tricków, które pomogą Ci się wybić
- Wklejając link na kanał użyj prostego tricku, aby po przejściu domyślnie wymuszał na użytkowniku subskrybcję. Wystarczy wkleić link do twojego kanału plus specjalny modyfikator „ /? Sub_confirmation = 1”.
- Warto posiłkować się tym co podpowiada nam wyszukiwarka YT. Zobacz jakie podpowiedzi i frazy wyświetli wyszukiwarka, gdy będziesz wpisywać tematy i słowa kluczowe związane ze swoją działalnością.
- Kradzież nie popłaca, ale podbieranie subskrybentów to coś zupełnie innego 🙂 Ustawiając reklamę na YT możesz targetować ją na użytkowników większego i bardziej popularnego kanału o podobnej tematyce co Twój.
- Recykling treści – wykorzystaj materiał z YT do produkcji contentu na inne kanały. Podziel go na odcinki, zrób z video stories na IG, zajawkę na FB, wrzuć na swojego firmowego bloga z transkrypcją itd.
- Publikacja filmu jako “premiery” na YT sprawi, że Twoi subskrybenci dostaną powiadomienie o publikacji na kilka minut przed pojawieniem się filmu.
- Publikuj w weekendy! Dla różnych portali społecznościowych są różne sugerowane „momenty” w których najlepiej jest publikować content. W przypadku YouTube, jest to piątek, sobota i niedziela.
Mam nadzieję, że dzisiejszy wpis pomoże Wam wypłynąć na szerokie, youtubowe wody 🙂 Pamiętajcie, że jeśli potrzebujecie dodatkowego wsparcia w stworzeniu, zoptymalizowaniu i rozwijaniu kanału na YouTube, ja i mój zespół chętnie Wam w tym pomożemy. Zarówno jeśli chodzi przygotowanie materiałów, samego profilu, jak też w bieżącej obsłudze i kampaniach promocyjnych w YouTube Ads. Skontaktuj się z mną i porozmawiajmy o szczegółach!
Najnowsze komentarze