Jeśli planujesz, albo założyłeś już własny kanał na YouTube, zapewne zastanawiasz się, jakie masz możliwości rozwoju i jak wybić się na portalu ze swoimi treściami. Mimo, że nie ma jednego złotego środka, ani uniwersalnego przepisu – są pewne sposoby, które pomogą Ci zrealizować ten cel. O części z nich opowiem w dzisiejszym wpisie. Zachęcam do lektury!

 

Dlaczego YouTube?

 

Na dobry początek proponuję przypomnieć sobie dlaczego YouTube może być idealnym portalem społecznościowym dla Twojej firmy, a video marketing – idealny pomysłem, który warto włączyć do swojej strategii marketingowej. Pisałem o tym jakiś czas, temu – zachęcam do zapoznania się z podlinkowanym artykułem, a teraz podsumujmy kilka wybranych danych, które będą dodatkowym potwierdzeniem dlaczego warto poważnie przemyśleć swoją obecność i aktywność na YouTube:

 

  • 60% badanych woli platformy wideo online od jakiejkolwiek klasycznej telewizji.
  • 84% spośród badanych stwierdziło, że video o danym produkcie przekonało ich ostatecznie do jego zakupu.
  • W grupie wiekowej 18-49 YouTube ma wyższe zaangażowanie niż jakakolwiek inna platforma wideo.
  • 67% wyszukań w Google obejmuje video. 8 na 10 spośród tych wyników pochodzi z Youtube.
  • Na YouTube ogląda się miliard godzin wideo każdego dnia.
  • W ciągu miesiąca na YouTube pojawia się więcej treści, niż w telewizji przez ostatnich 30 lat.
  • 70% tego, co ludzie oglądają na YouTube, jest określane przez algorytm rekomendacji.

 

Poza tym warto wspomnieć o dodatkowych korzyściach i powodach. Jak choćby fakt, że założenie kanału na YouTube jest darmowe, a prowadzenie go nie jest skomplikowane i mocno złożone. To druga największa wyszukiwarka na świecie, jeden z najpopularniejszych portali społecznościowych na świecie, a nadal ogrom firm nie zdecydowało się na jego wykorzystanie. To daje szansę na wyprzedzenie konkurencji. Co więcej format video i kanał na YouTube daje możliwość przedłużenia żywotności Twoich treści, możliwość budowania organicznych zasięgów, jak również dostęp do analityki i prowadzenie skutecznych kampanii marketingowych, reklamowych i influencerskich.  Nie jest też tajemnicą, że wykorzystanie YouTube w sprzedaży jest w stanie znacznie poprawić wyniki. Jak mówią dane, aż 89% osób jest bardziej skłonna kupić dany produkt po obejrzeniu dobrej recenzji na YouTube.

 

Jeśli zastanawiasz się jak założyć i prowadzić kanał na YouTube – w poprzednim wpisie znajdziesz praktyczny poradnik i kilka ważnych podpowiedzi. Na pewno YouTube będzie dla Ciebie dobrym rozwiązaniem jeśli:

  • format video jest dla Ciebie;
  • traktujesz kanał na YouTube jak inwestycję długoterminową;
  • na portalu jest Twoja grupa docelowa;
  • masz zasoby i pomysł na prowadzenie systematycznej aktywności;
  • masz konkretny cel i wiesz jak mierzyć efekty;
  • nie ograniczysz się jedynie do publikacji filmów;
  • jeśli potrafisz w kreatywność (albo masz agencję, która potrafi).

 

 

marketing na youtube

 

Co możecie publikować na YouTube?

 

  • materiały informacyjne / newsy / aktualności
  • materiały rozrywkowe
  • vlogi tematyczne / branżowe
  • materiały reklamowe i promocyjne
  • materiały edukacyjne
  • video produktowe
  • wywiady
  • podcasty
  • testimoniale 
  • transmisje na żywo / streamy
  • relacje z wydarzeń i eventów
  • shorts

 

Jak się wybić ze swoim kanałem an YouTube?

 

Tak jak wspomniałem na początku, nie ma jednego sprawdzonego sposobu na wybicie się i sukces. Końcowy efekt jest zależy od dużej ilości czynników. Czasem nawet duży budżet reklamowy nie jest w stanie zapewnić satysfakcjonujących rezultatów. Jest za to szereg czynności, które odpowiednio implementując, zwiększą Wasze szanse. Poniżej podsumowałem je, a na koniec mam dla Was kilka dodatkowych tricków.

 

Rozwój kanału na YouTube – dobre praktyki

  • Systematyczność – najlepiej działają regularne publikacje, najlepiej o tych samych, stałych porach. Doceni to zarówno algorytm YT jak i użytkownicy.
  • Długość filmu – to kwestia umowna, ale najlepiej sprawdzają się filmy od 5 do kilkunastu minut (15-17 min).
  • Aktywność – duże znaczenie ma aktywne uczestniczenie w dyskusji, odpowiadanie na komentarze pod filmami. Własnymi ale też pod cudzymi (jako profil kanału). Lubi to algorytm i zwiększa szansę na przyciągnięcie subskrybentów.
  • Wizerunek – grafika tła, logo, dedykowane okładki tworzone pod każdy film. Dobrze jeśli wszystko współgra, jest spójne z Twoją marką. Może pomyśl też o intro, końcowej planszy i miniaturach, które będą się rzucać w oczy!
  • Playlisty – ich tworzenie nie tylko ułatwia organizację i uporządkowanie tematów na kanale, ale też tworzenie kompilacji z materiałów innych twórców. Playlisty często są też dodawane przez użytkowników do ulubionych, co pomoże Ci zwiększać zasięgi.
  • Linkowanie – umieszczaj linki do swoich filmów na innych kanałach. Ilość linków z zewnątrz ma bezpośredni wpływ na ilość wyświetleń. Strona www, materiały promocyjne, stopka mailowa itp. Warto pamiętać też o linkowaniu wewnętrznym (w opisach innych filmów, w komentarzach itd.)
  • Napisy – algorytm YouTube „czyta napisy” i wyłapuje z nich słowa kluczowe. To nie tylko gest w stronę osób niesłyszących, ale też istotny czynnik mający bezpośredni wpływ na pozycjonowanie.
  • Frazy kluczowe – warto dodawać min. 6 – 8 kluczowych tagów do każdego filmu bazując na jego temacie, ale też bazując na najbardziej popularnych wyszukiwaniach na YouTube z nim związanych. To też niezbędny element w opisach filmów (hasztagi).
  • Auto-end Screens – ustawienie automatycznych „ekranów” na koniec video zachęci użytkowników do sprawdzenia innych materiałów i zwiększą zaangażowanie na kanale.

 

Kluczowe wskaźniki efektywności na YouTube:

  • Watchtime (ile minut, moment odejścia).
  • Traffic (przepływ użytkowników pomiędzy filmami).
  • Zasięg (wyświetlenia).
  • Demografia widowni (grupa docelowa).
  • Wizerunek (na jakie elementy marki wpływa YT).
  • Subskrybcje.
  • Engagement rate (wskaźnik zaangażowania, suma wszystkich interakcji podzielona przez zasięg).
  • Klikalność (CTR).
  • SEO (pozycje w YT i Google na określone słowa i frazy).
  • Konwersja (na akcję, zakup, może być mierzona np. liczbą transakcji pochodzących z trackowanych linków pod filmami).

 

 

publikacje youtube

 

Kilka dodatkowych tricków, które pomogą Ci się wybić

 

  • Wklejając link na kanał użyj prostego tricku, aby po przejściu domyślnie wymuszał na użytkowniku subskrybcję. Wystarczy wkleić link do twojego kanału plus specjalny modyfikator  „ /? Sub_confirmation = 1”.
  • Warto posiłkować się tym co podpowiada nam wyszukiwarka YT. Zobacz jakie podpowiedzi i frazy wyświetli wyszukiwarka, gdy będziesz wpisywać tematy i słowa kluczowe związane ze swoją działalnością.
  • Kradzież nie popłaca, ale podbieranie subskrybentów to coś zupełnie innego 🙂 Ustawiając reklamę na YT możesz targetować ją na użytkowników większego i bardziej popularnego kanału o podobnej tematyce co Twój.
  • Recykling treści – wykorzystaj materiał z YT do produkcji contentu na inne kanały. Podziel go na odcinki, zrób z video stories na IG, zajawkę na FB, wrzuć na swojego firmowego bloga z transkrypcją itd.
  • Publikacja filmu jako “premiery” na YT sprawi, że Twoi subskrybenci dostaną powiadomienie o publikacji na kilka minut przed pojawieniem się filmu.
  • Publikuj w weekendy! Dla różnych portali społecznościowych są różne sugerowane „momenty” w których najlepiej jest publikować content. W przypadku YouTube, jest to piątek, sobota i niedziela.

 

Mam nadzieję, że dzisiejszy wpis pomoże Wam wypłynąć na szerokie, youtubowe wody 🙂 Pamiętajcie, że jeśli potrzebujecie dodatkowego wsparcia w stworzeniu, zoptymalizowaniu i rozwijaniu kanału na YouTube, ja i mój zespół chętnie Wam w tym pomożemy. Zarówno jeśli chodzi przygotowanie materiałów, samego profilu, jak też w bieżącej obsłudze i kampaniach promocyjnych w YouTube Ads. Skontaktuj się z mną i porozmawiajmy o szczegółach!