Trudno znaleźć firmę, w której nie wykorzystywało lub nie wykorzystuje się mailingu do działań marketingowych. Nie ma się czemu dziwić. To jeden z najtańszych, najwygodniejszych, a przy tym nadal skuteczny sposób komunikacji z klientem.

Ale czy na pewno? Jak stworzyć skuteczny mailing?

 

Marketing internetowy w biznesie

 

Pisanie o mailingu w 2018 roku jest trochę ryzykowne. Dużo mówi się o różnych dominujących trendach w marketingu internetowym, ale już od dłuższego czasu nie wymienia się wśród nich mailingu. Nie oznacza to jednak, że to przestarzałe narzędzie, które całkowicie wyszło z użytku.

Marketing internetowy to dziedzina, która zmienia się bardzo dynamicznie. Równie szybko co potrzeby i przyzwyczajenia internautów zmieniają się narzędzia jakie wykorzystujemy, aby do nich docierać. Mailing, czyli jedno z pierwszych narzędzi e-marketingu, także tym zmianom podlega. O tym jak wyglądał kiedyś i jak wygląda dziś wspomniałem kilka dni temu w moim vlogu, jeśli nie widzieliście jeszcze tego odcinka, to zapraszam:

 

 

Niezależnie od tego jakie mam zdanie na ten temat i jakie Wy macie podejście do mailingu, z pewnymi argumentami nie ma co walczyć. Oto kilka z nich:

 

Dlaczego warto korzystać z e-mail marketingu?

  • Niskie lub zerowe koszty – mailing wiąże się ze zdecydowanie niższymi wydatkami, niż w przypadku reklamy tradycyjnej, albo innych form komunikacji z naszymi klientami. W zasadzie można powiedzieć, że można go skutecznie stosować za darmo.
  • Wygoda – nawet duże kampanie mailowe i ambitne projekty wygodnie zaplanujesz i zrealizujesz siedząc przy komputerze. Nie musisz mieć zespołu fachowców, dodatkowych narzędzi, specjalnych warunków. Możesz przygotować sobie gotowe szablony, ułatwić sobie pracę na różne sposoby.
  • Szybkość – mailing daje możliwość wysyłania naszych treści niemal w czasie rzeczywistym. Kilka sekund od wysłania e-maila, ląduje on w skrzynce odbiorczej.
  • Prostota – tworzenie kampanii mailingowej, zwłaszcza przy użyciu obecnie dostępnych narzędzi jest dziecinnie proste. Typowe przeciągnij i upuść. Jeśli twierdzisz inaczej, znaczy się, że coś robisz źle.
  • Zasięg – nie istnieją żadne granice poza rozmiarem naszej bazy danych. Możemy wysyłać nasze komunikaty do każdego kraju, do każdego rodzaju grupy odbiorczej. Nie każdy ma konto na Twitterze, LinkedIn ale większość ma swój adres mailowy.
  • Analiza – w mailingu masz dostęp do istotnych statystyk i danych, które pomagają w analizie naszych działań marketingowych. Wiemy jakie reakcje i zachowania wzbudziła nasza wiadomość, w związku z tym wiemy jak poprawić nasze działania i jak sprawić aby nasz marketing był jeszcze bardziej skuteczny.
  • Bezpieczeństwo – po wejściu w życie RODO mogłoby się wydawać, że działania e-marketingowe będą trudniejsze i bardziej wymagające. Osobiście uważam, że RODO (o którym pisałem już wcześniej kilkukrotnie, kliknij i zobacz jeden z wpisów) utrudniło działania jedynie nieuczciwym firmom i spamerom. Jeśli pozyskałeś bazy danych legalnie, dopełniłeś obowiązków związanych z ochroną danych osobowych jesteś bezpieczny, tak jak Twoich subskrybenci.

 

Tych kilka argumentów nie zostało wyssanych z palca. Nie wymyśliłem ich na potrzebę chwili. Potwierdzają, że warto korzystać z możliwości jakie daje marketing internetowy, trzeba tylko wiedzieć jak, do kogo, dlaczego i po co. 

Same chęci nie wystarczą. Choć są ważne, to kluczem jest wiedza. Tak jak we wszystkich naszych działaniach biznesowych, nie tylko w marketingu, trzeba wypracować sobie skuteczne podejście i metody – ogólnie mówiąc strategię.

Dziś postaram się podpowiedzieć Wam kilka sposobów jak stworzyć skuteczny mailing. Będą to raczej podstawowe zasady, ale mam nadzieję, że na tyle uniwersalne, że znajdą zastosowanie w większości przypadków.

 

Jak stworzyć skuteczny mailing?

 

Jak to często w marketingu bywa, skuteczność naszych działań jest uzależniona od szeregu czynników i zmiennych. Często to indywidualne kwestie, związane z charakterem naszej branży, z naszą grupą docelową, celem jaki chcemy osiągnąć. Olbrzymie znaczenie ma też nasza kreatywność, znajomość potrzeb i oczekiwań naszych klientów, ale to przecież żadna nowość.

Mam dla Was kilka praktycznych porad, które pomogą Wam tworzyć skuteczne kampanie mailingowe. Oczywiście na tyle, na ile jest to możliwe.

 

Wyróżnij się w biznesie

 

Jedna z podstawowych maksym marketingowych ma zastosowanie również w tym przypadku. Tak jak zapewne wiecie, a ja wspomniałem na wstępie – mailing to jedno z najczęściej stosowanych narzędzi marketingowych. To sprawia, że bardzo trudno jest się wyróżnić na tle konkurencji, a jednocześnie nie zniżać się do jakiegoś żenującego poziomu. Kreatywność w marketingu jest wyjątkowo ważna. Ponad połowa odbiorców uzależnia swoje decyzje o zapoznaniu się z mailem, od jego tematu i nagłówka. Rodzi się oczywisty wniosek, że temat naszych wiadomości i treść musi zainteresować odbiorcę już na wstępie. Musi być chwytliwy.

 

Personalizacja maili

 

Dobrze, aby wiadomość zawierała imię odbiorcy. Dobrze też, aby treść maila była skierowana bezpośrednio do niego, a nie w bliżej nieokreśloną przestrzeń. Im bardziej bezosobowo brzmi Twój mail, tym mniej emocji będzie wzbudzać. A jak wiemy to w nich tkwi sekret marketingu. Personalizacja to czasami kwestia detali, ale robi dobre wrażenie i jest fajną podkładką pod budowanie trwałych relacji.

 

Bezpośredni przekaz

 

Innym ze sposobów na budowanie relacji poprzez mailing, a tym samym zwiększanie jego skuteczności, jest bezpośredni przekaz i tego rodzaju podejście w kontaktach z odbiorcami. To skraca dystans. Jeśli skrócimy go na tyle, że uda się nawiązać relację, to nasze maile staną się wyczekiwane, a nie niechcianymi wiadomościami-śmieciami. To też wpływa na naszą wiarygodność i ułatwia budowanie naszej marki w świadomości potencjalnych klientów.

 

 

Odpowiednia forma i budowa maila

 

Aby zwiększyć skuteczność, nasze maile muszą mieć określoną formę. Temat powinien być krótki i konkretny. Badania pokazują, że im krótszy, tym jest chętniej klikany. Nie jestem fanem wrzucania w tematy dodatkowych znaków, ale w niektórych przypadkach jakaś ikonka, albo emoji może być dobrym pomysłem i zwracać uwagę. Treść maila też musi spełniać pewne kryteria – musi być wartościowa, odpowiednio pogrupowana i sformatowana. Dobrze też wrzucić jakąś ciekawą grafikę związaną z tematem – nawet jeśli nie każdy pobiera obrazy w mailach. Nasze maile mają być wartościowe, ale też wygodne do czytania, zjadliwe i łatwe do przyswojenia. Im lepiej to zorganizujecie tym lepszy będzie efekt. Pamiętajcie też, że szerokość maila nie powinna przekraczać 600 pikseli. Najważniejsze informacje wrzucajcie na górze – wyświetlają się wtedy w podglądzie wiadomości.

 

Content królem

 

Forma i wygląd maila jest bardzo ważny, ale król jest tylko jeden. Nasz content, czyli treść maila musi być ciekawa, wartościowa i atrakcyjna. Wiem, że to ogólniki, ale te tematy będą ściśle związane z naszą działalnością, z zainteresowaniami naszych odbiorców. Jeśli prowadzisz serwis rowerowy, to ten temat powinien być wiodący – wyjściowy. Nie ma sensu pisać o sytuacji gospodarczej Marrakeszu. Nie znaczy to oczywiście, że każdy mail musi być o tym samym, w tej samej formie i zakresie. Aby content był wartościowy, dobrze aby był urozmaicony. Trzymając się przykładu z serwisem rowerowym – możesz dzielić się filmikami, w których pomagasz radzić sobie z drobnymi usterkami, albo na przykład możesz przygotować trasy rowerowe jako plan do pobrania. Pomysłów jest nieograniczona ilość.

 

Pilnuj się!

 

Wysyłając mailing pamiętaj o tym aby był poprawny stylistycznie, gramatycznie, bez błędów ortograficznych i literówek. Niektórzy są na nie uczuleni. Trzeba maksymalnie ograniczyć wszystkie czynniki, które mogą zniechęcać do naszych maili, a to jest jedna z podstawowych kwestii.

 

Narzędzia do mailingu

 

Narzędzi do mailingu jest sporo, sam korzystałem dotychczas z trzech: Freshmaila, Mailchimpa i GetResponse. Jeśli będziecie zainteresowani opisem tych aplikacji to dajcie znać w komentarzach – zrobię tego rodzaju wpis na blogu i przybliżę Wam tę kwestię.

Większość działa jednak według tego samego schematu, a różnią się jedynie detalami. Każdy umożliwia stworzenie projektu maila ze wszystkim niezbędnymi elementami, organizację baz danych, często też dodatkowe funkcjonalności jak landing page. W każdym też mamy dostęp do statystyk niezbędnych pod analizę i monitoring naszych działań.

 

Filtry antyspamowe

 

Aby upewnić się, że nasza wiadomość nie trafi do spamu, warto przed każdym wysłaniem e-maila sprawdzić go pod tym kątem. Chyba wszystkie dostępne narzędzia posiadają opcję testów przed wysyłką – pozostaje jedynie o tym pamiętać i w razie problemów skorygować swój projekt.

 

Call to action

 

Jak wiecie CTA to inaczej mówiąc – wezwanie do działania. W naszych mailach musimy do nich zachęcać, podrzucać wręcz na tacy reakcję, których oczekujemy od naszych odbiorców. Może to być link, który po kliknięciu przeniesie nas na stronę produktu, tematu z bloga, podstronę usługi związanej z danym tematem itd. Musimy mieć jasno określony cel jaki przyświeca danej akcji i aktywności. Nie zawsze musi to być sprzedaż. CTA może mieć formę linku w tekście, podlinkowanej grafiki, buttona. Forma może być dowolna, grunt aby była jasna sugestia jakiej reakcji oczekujemy.

 

Częstotliwość mailingu

 

W filmie wspominałem, że unikam wysyłki maili w piątki i poniedziałki. Wybór odpowiedniego dnia i pory może być bardzo ważnym czynnikiem poprawiającym skuteczność naszego mailingu. Tak jak jego częstotliwość. Chodzi o zachowanie pewnej konsekwencji i regularności. Kluczem będzie wyczucie – nie można robić mailingu ani zbyt często, ani zbyt rzadko. Co ciekawe jest to też związane z charakterystyką Twojej grupy odbiorców i ich przyzwyczajeń.

 

Baza mailowa

 

Od jakości Twojej bazy danych zależy jak bardzo efektywne będą Twoje działania marketingowe i mailing. Czasami dobrze jest też posegregować i pogrupować listy odbiorców i kierować do nich ściśle dopasowane treści. To generuje więcej pracy i czasu, ale w niektórych przypadkach jest uzasadnione i przynosi zaskakujące efekty.

 

Analiza działań

 

Mogę opisywać wytrwale kolejne sposoby i tematy, które mają wpływ i pomagają w skutecznym mailingu. Jednak znacznie lepszym sposobem jest analiza Waszych konkretnych przypadków i danych. Tylko to pozwoli Wam dostrzec te drobne niuanse i detale, które będą decydować o całokształcie. Bez konkretnych danych i ich wnikliwej analizy będziecie błądzić po omacku. Umkną Wam błędy, czyli mówiąc inaczej, okazje aby ulepszyć własną strategię, zweryfikować podejście i metody działania.

 

Mam nadzieję, że dzisiejsze podpowiedzi będą dla Was dobrą wskazówką co i jak możecie ulepszyć w Waszym mailingu, aby był bardziej skuteczny. Nie wymieniłem wszystkich aspektów ale zapewne będę jeszcze wracał do tego tematu. Jeśli nie chcesz przegapić kolejnego wpisu z tej serii, zapisz się do mojego newslettera i przekonaj się jak sam podchodzę do mailingu.

Możecie też śmiało pisać do mnie – jestem do Waszej dyspozycji!

Zapraszam!

 

Napisz do mnie

Podobne tematy

Motywacja w biznesie – jak jej nie stracić? Odpowiednia motywacja w biznesie to podstawa. Jest niezbędna do tego, aby zacząć pracować na swoim i realizować swoje pomysły, marzenia. A tak naprawdę jeszcze ważniejsza jest w późniejszych etapach, przy budowaniu własnej marki, prowadzeniu firmy i jej rozwoju.Z motywacją jest trochę jak z miłością - jeśli jej nie pob...
Czy warto założyć firmę? Coraz więcej osób decyduje się na założenie własnej firmy, myśląc jakie to niesamowite sukcesy będą osiągać dnia następnego. Potem najczęściej przychodzi "prawy sierpowy" od rzeczywistości i nie każdy jest w stanie go ustać. Często kończy się to brutalnym nokautem.  Własna firma - czy jest się o co bić?  Wspomniałem na...
O motywacji w biznesie – zróbmy to! Zastanawialiście się dlaczego tak często ludzie mówią, że coś by zrobili, chcą to zrobić i na tym się kończy? Nie podejmują żadnych konkretnych działań nawet jeśli ich plan naprawdę wygląda sensownie.Porzucają swoje pomysły, a czasami wystarczy zrobić pierwszy krok aby je spełnić... Droga do sukcesu - pierwszy krok Każ...